22 augusti

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Gereon Kåver
Stafetten
Gereon Kåver, Gruppchef Utveckling SVTi/ATV

Publicerad 27 april 2016 07:00

Growth Hacking - något för SVT?

Safa Safiyari skickade vidare Stafetten till Gereon Kåver, gruppchef Utveckling SVTi/ATV, med frågan: "Vad är Growth Hacking och hur kan vi använda oss av det på SVT?"

Känner vi våra besökare? Vet vi vad som lockar dem och vad som får dem att glida ifrån oss?

Och hur kan vi säkerställa att en potentiell publik som t.ex. ungdomspubliken hittar tjänster som vi tror de gillar?

Det finns luckor

SVT har stort förtroende och starka kontaktytor med många grupper - men ska vi vara till för alla, har vi som bekant luckor. Mot vissa målgrupper får vi jobba mer för att skapa en relation. Growth Engineering (eller Growth Hacking) är ett arbetssätt som kan hjälpa oss på vägen.

Inom agil utveckling har man sen länge sett vinsten med korsfunktionella team, det vill säga team som sitter på många olika expertkomptetenser och där dagliga diskussioner driver kreativ utveckling.

Growth Engineering tar det här vidare ett steg, genom att föra samman olika domäner. Det som tidigare betecknas som utvecklingsfrågor, marknadsföring, redaktionella frågor, innehållsfrågor och supportfrågor, måste samverka för att man ska få maximal effekt för användaren.

Vissa löser det här med organisationsförändringar, andra med nya samverkansformer, man pratar ibland om growth teams.

Manipulation eller användarcentrering?

Growth Hacking associeras ibland med mer offensiva och manipulativa metoder för att locka kunder.

Det känns väldigt långt ifrån SVT, men metodiken introducerar en del intressanta termer som Acquisition - hur vi får användare att hitta oss, Activation - hur vi får användare att gilla första besöket, Retension - hur man får användare att stanna och Referral - hur man får användare att rekommendera oss (kan också ses som en del av acquisition).

Inom Growth Engineering pratar man om nya marknadsföringsvägar. Alla kontaktytor blir vägar för etablering av relation med publiken - förutom de mer klassiska SEO, SEM och nyhetsbrev etc. tittar man också på viral marknadsföring, teknisk marknadsföring, communities, bloggar, podcasts, guider, events, gamification etc.

Det traditionella arbetssättet med “big-bang”-releaser - bygg en produkt och blås på med marknadsföring läggs åt sidan. Istället pratar man om strategiska releaser, där produkter utvecklas med marknadsföring, innehållsutveckling i samverkan och med löpande releaser.

Den gemensamma upplevelsen

Även Social Media och delande blir en viktig del av produkten. Både i marknadsföringssyfte men framför allt för användaren. Stöd för delning har blivit centralt i tjänster som t.ex. Goodreads eller tränings- och self monitoring-tjänster.

I slutändan handlar det om anpassningsbarhet. Vi älskar många av våra produkter, det har gjort användare nöjda i åratal, men det kan också bli en bromskloss.

Man pratar om fokusskifte: från att älska våra produkter till att älska våra användare.

Där kan Growth Hacking vara ett värdefullt redskap och först då kan vi skapa riktigt värde för våra användare.


Och pinnen går vidare till Rickard Westman, gruppchef utveckling Nyheter & Sport : “Quickshot-team-experimentet - hur går det till egentligen?”

Det traditionella arbetssättet med “big-bang”-releaser - bygg en produkt och blås på med marknadsföring läggs åt sidan. Istället pratar man om strategiska releaser, där produkter utvecklas med marknadsföring, innehållsutveckling i samverkan och med löpande releaser.

247.e602927b0367954b71afe602927b0367

28 gillar detta

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör