22 juli

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Karin Schmidt
Stafetten
Karin Schmidt Hellsing, Kanalchef online

Publicerad 23 mars 2016 06:30 - Uppdaterad 29 mars 2016 15:59

Dags att Play blir mer självständig

Max Bursell lämnade över Stafetten till Karin Schmidt Hellsing, kanalchef interaktivt utbud, med frågan: "Ska Play-publiceringarna följa TV-tablån eller ska vi släppa alla avsnitt på en gång?"

Som exempel nämnde han "Gentlemen och gangsters" där samtliga avsnitt fanns tillgänglia i Play i julas. Hur ser analysen ut av det testet?

Hörru Play, det är dags att flytta hemifrån nu. Eller i alla fall sluta sova i mammas säng. Du måste bli mer självständig än så.

Lite så ser jag på Play, som någon som har hängt tajt med mamma Broadcast, vilket varit bra, men som nu behöver åka till Ikea och köpa flytta-hemifrån-kit.

En självständig tjänst

Jag tycker att Play ska gå från en catchup-tjänst till en självständig tjänst. Att vi inte bara låter Play bli en konsekvens av en publicering i broadcast.

Men mer om det senare, nu till Max fråga om Gentlemen och gangsters. De här effekterna såg vi när vi publicerade alla på en gång i samlingen Seriefrossa i Play:

  • När vi publicerar alla på en gång ser vi ingen längre longtail-effekt i de försök vi gjort. Publiken tittar mycket i början när vi lagt ut alla avsnitt, men kurvan dyker ganska snabbt.
  • När vi lägger ut ett avsnitt i veckan och lyckas bibehålla intresset så har vi relativt bra tittning de två-tre första dagarna efter det att vi publicerat varje vecka.

Hur mycket tid har vi?

Och så en spaning från omvärlden om "allt på en gång-publicering". Det handlar om hur mycket tid vi egentligen har över till tv. Om du går till dig själv, hur mycket tid har du en kväll?

Enligt Netflix spenderar deras 75 miljoner kunder 1,8 timmar per dag på deras utbud.

Och när vi publicerat alla på en gång har vi hittills sett att publiken tittar på cirka två avsnitt vid ett tillfälle, inte fler.

När vi ändå pratar om Netflix kan vi konstatera att de har ett helt annat utbud än vi. De betalade enligt uppgift 100 mijoner dollar för två säsonger av House of cards och hade 2013 cirka 9 000 titlar medan vi har cirka 200. Vi har inte råd att bränna allt vårt krut vid ett tillfälle.

Experimenterat

Vi har experimenterat med olika publiceringsformer i cirka ett år, men det räcker inte. Vi kommer att behöva testa olika publiceringsformer än mer, det är strategin just nu som jag ser det.

Varje program är olikt det andra, gör olika jobb för Play och behöver därför ha olika publiceringsformer.

Vissa program kommer i gång efter först två avsnitt, då kanske vi behöver publicera två på en gång och resten en gång i veckan.

Andra mer välkända program, såsom till exempel Bron, tror jag att vi rent teoretiskt skulle kunna publicera ett i månaden (ja, jag tar i nu och nej, vi ska inte göra så) Vad jag vill säga är att vissa program är så stora att publiken väntar.

Vi labbar och drar lärdomar

Vi labbar med olika former och vi ska fortsätta göra det och dra lärdomar på vägen.

Jag ser framför mig ett Play som är mer här och nu för användarna. Där vi ser till publikens behov varje del av dygnet parat med vilket program som gör bäst jobb vid det tillfället.

Ett Play som frigjort sig lite mer från mamma Broadcast helt enkelt.

Stafettpinnen skickar jag vidare till Safa Safiyari, chef för Barnkanalen, med frågan: "Så långt, hur går tankarna kring målgruppen 12-18?"

Vi har experimenterat med olika publiceringsformer i cirka ett år, men det räcker inte. Vi kommer att behöva testa olika publiceringsformer än mer, det är strategin just nu som jag ser det.

247.e602927b0367954b71afe602927b0367

18 gillar detta

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör