1 maj

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Anders Hvidfeldt
Nyhetskrönika
Anders Hvidfeldt, Presschef

Publicerad 18 mars 2016 06:30

Mediebevakningen har varit massiv

Känslan av att stå i folkhavet på Friends – mitt i vår publik – och känna kraften när drygt 30 000 unga och gamla bär fram Frans till seger med If I were sorry.

Det är sådana ögonblick som etsat sig fast på näthinnan efter fem veckor på turné med Melodifestivalen.

Det är aldrig fel för oss som jobbar på ledningsenheterna att komma bort från skrivborden i Kontorshuset i Stockholm och ut i SVT-verkligheten.

I år hade jag förmånen att få vara med både vid Melodifestivalens deltävlingar runt Sverige, på Andra chansen och vid finalen på Friends.

Att möta publiken på arenorna eller vid Barnkanalen-eventen i flera av städerna där turnén drog fram var en fantastisk upplevelse.

Obetalbar syn

Bara synen av den långa ringlande kön av förväntansfulla barnfamiljer som tålmodigt väntade utanför Halmstads teater för att få träffa draken och andra Bolibompa-kändisar och lyckan hos de små när de senare fick dansa med draken var helt obetalbar.

För att inte tala om att få se och uppleva det mäktiga, superprofessionella teamet som ligger bakom Sveriges största tv-produktion i full aktion. Ett team där varje medarbetare har en nyckelroll. En för alla, alla för en.

Alla tänkbara fakta

Bara att läsa den handbok som görs varje år inför turnén är en våt dröm för en Mello-kalenderbitare. Boken innehåller alla tänkbara fakta man kan tänkas efterfråga, samt bilder och namn på alla i teamet.

Bland de drygt 200 i turnésällskapet i år fanns sex hårstylister (varav två kreativt ansvariga), fem LED-tekniker, två kranfotografer och en krantekniker, en vajerkamerafotograf, ljusdesigner, ljussättare (innehåll) och två ljusoperatörer, tre medarbetare som bara höll koll på sociala medier, två pyrotekniker, koordinatorer för både produktionen och mat och trivsel - och ett tolv man starkt ljusteam. För att bara nämna några…

Massiv mediebevakning

Mediebevakningen av Melodifestivalen är alltid massiv – och 2016 års upplaga var inget undantag. Nära 800 journalister och bloggare hade ackrediterat sig till turnén.

Merparten kom från Sverige, men i pressrummet syntes även reportrar och fotografer från Grekland, Israel, Spanien, Kazakstan, Island och Holland.

Jo Fidgen från BBC i London var på plats, liksom tyska ARD (både radio och tv). Tyska dagstidningarna Berliner Morgenpost och Weser Kurir hade också skickat folk till finalen.

Ett så stort medieuppbåd producerar självklart mycket journalistik om Melodifestivalen – och med hjälp av Retriever, SVT:s verktyg för mediebevakning, går det att få en bild av omfattningen.

Tusentals artiklar om Mello

Perioden 1 februari till 13 mars publicerades 8 467 artiklar om Mello i svensk media (varav drygt 5 000 på webben och 3 400 i print). Räckvidden (alltså det potentiella antalet läsarna av de artiklarna) var…håll i er nu…750 miljoner.

Expressen publicerade flest Mello-knäck (207 artiklar online, 130 i print) men Aftonbladet var hack i häl (171 artiklar online, 126 i print).

Även Dagens Nyheter, som en gång i tiden var rätt kallsinnig inför Melodifestivalen, går numera all in när det gäller bevakning av hela folkets fest.

Årets Mello-facit i DN: 68 artiklar online och 63 i print. Inte illa.

14 gillar detta