14 oktober

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Markus Sterky
Sista ordet
Markus Sterky, Utbudsstrateg i programledningen

Publicerad 2 mars 2016 07:00 - Uppdaterad 2 mars 2016 09:54

Varför är EBU så bra?

”Hej! Jag heter Markus och jag gillar EBU.”

När man berättar om EBU för andra personer på SVT så får de flesta en glasartad blick, och i bästa fall säger de något om ESC eller sporträttigheter.

Nu är det inte bara de utanför EBU som upplever att det är en lite otydlig organisation. EBU själva valde för ett par år sedan att byta namn till Eurovision efter att ha gjort en varumärkesmätning. Jag håller dock fast vid det gamla namnet för att undvika sammanblandningen med eventet i maj.

Så vad är det som är så bra och spännande med EBU? Att delta i EBU-möten är ibland lite som att besöka Mos Eisley Cantina från första Star Wars-filmen. Lite som att träffa varelser från andra planeter.

Vi har alla ett uppdrag

Men det dröjer inte länge innan man inser att vi har rätt mycket gemensamt, oavsett om det är slovenska RTVSLO, spanska TVE, BBC, France Television eller YLE. Vi har alla ett public service-uppdrag - att göra tv för hela befolkningen.

Sen hur varje land valt att utforma uppdraget och finansieringsformen och hur bolagen valt att tolka sitt uppdrag, skiljer sig förstås, lite som att jämföra teckenspråksredaktionen med nöjesavdelningen i Stockholm. Alla jobbar för samma sak, men på olika sätt.

Och det är olikheter och likheter som är mest spännande. Det är ofta svårt att hitta människor i Sverige som jobbar med samma saker OCH som man kan prata jobb med.

Win-win

Inom EBU finns dessa människor. Ta till exempel Eurovision Commissioning Meeting som EBUs formatgrupp genomfört en gång om året de senaste sex-sju åren.

Representanter från fem-sex bolag träffas och gör varsin presentation av de stora utmaningarna på sin marknad. Det är inte rocket-science; vilka är de framgångsrika programmen, produktionsbolagen eller de intressantaste nya trenderna i Tyskland, England, Belgien, Holland eller varför inte Turkiet?

Genom att dela sin egen bild av branschen får man fem-sex olika nedslag tillbaka. Win-Win helt enkelt.

Många olika kulturer

På samma sätt har formatgruppens årliga festival Eurovision Creative Forum gett deltagarna möjlighet att se ”äkta” public service-format från många olika kulturer.

Serious Request/Musikhjälpen dök först upp här, och samma med Over My Dead Body/Himlen kan vänta. Men det är lika spännande att se Ukrainas mest populära musiktävling, eller reality från Tjeckien som återskapar nazisternas ockupation av Sudetenland.

Men EBU är mer än bara programfrågor – man får också ta del av många nya strategiska utvecklingsprojekt.

Efter att ha sett holländska NPOs Flow-liknande tjänst, belgiska VTR:s innovations ”start-up”, eller pratat med irländska RTE om effekten av SVoD på deras marknad, så inser man att vi har mer gemensamt än vad som skiljer oss.

Fokusområden

Sen i somras finns det en ny TV-committee (lite som en styrelse för EBU:s tv-verksamhet och som representerar medlemsbolagen).

Vi har arbetat med att ta fram en tydligare och transparent strategi för vad tv-verksamheten ska åstadkomma som också gör det tydligare vad EBU kan göra för medlemsbolagen. Fokusområden i strategin är:

  • ”Kunskapsutbyte mellan medlemmar” – här ryms alla typer av konferenser, festivaler och mässor, men också tanken på att skapa ett slags TEDx för EBU, och satsningen på att återväcka Rose d’Or-priset
  • Att skapa förutsättningar för ”samutveckling och samproduktioner” (utan att det behöver bli ett nytt ESC) och att kunna ”få innehåll från andra EBU-bolag”
  • ”Gemensamma rättigheter”, som att utforska om och hur EBU kan stötta format- och programinköp
  • ”Förbättra relationer till andra EBU-verksamheter” för att säkerställa den strategiska riktningen
  • Att stödja arbetet i de ”expertgrupper” som EBU har inom områdena Barn och Unga, Dokumentär, ESC, Fiktion, Format, Kunskap och vetenskap, Musik & Dans, Mångkulturellt och Mångfald, Online och Tillgänglighet

Förutsättningarna har ändrats 

Förutsättningarna för EBU har förändrats under senare år. Politiskt, ekonomiskt och branschmässigt.

Men när man nu börjar vända blad och titta framåt finns det som alltid så mycket kunskap och vilja att göra bra PS-tv i Europa.

För att få det samarbetet att fungera måste man tro på idén och tro att det går att göra bra saker tillsammans.

Och det är därför jag gillar EBU.

Markus Sterky

Ledamot av EBU TV-committee och f d ordförande i EBU Formatgrupp

Att delta i EBU-möten är ibland lite som att besöka Mos Eisley Cantina från första Star Wars-filmen. Lite som att träffa varelser från andra planeter.

247.e602927b0367954b71afe602927b0367

19 gillar detta

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör