17 februari

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Gisela Soprani
Stafetten
Gisela Soprani, Avdelningschef SVT Design

Publicerad 24 februari 2016 05:55

Kreativitet är viktigt!

Helen Tronstad lämnade över Stafettpinnen till Gisela Soprani, avdelningschef på SVT Design, med frågan "Hur jobbar ni med att hålla kreativiteten uppe?"

Det är grunden till allt vi jobbar med, men det är också det som är svårast att skapa bra förutsättningar för, när allt vi jobbar med har en deadline och oftast en tajt sådan.

Inget uppdrag är det andra likt, inte ens inom nyhetsgrafiken. Även om vi jobbar med en mallad nyhetsgrafik så är det en utmaning att inom ramen för formen ge utrymme för nya idéer och hjälpa reportern få fram det som är viktigast i varje nytt inslag.

Men vi behöver alla vara kreativa, inte bara grafikerna utan även våra utvecklare och produktionsledare.

Se med nya ögon

Att vara kreativ innebär att kunna se på ett uppdrag med nya ögon. Att hitta det som kan lösa ett produktionssystemsproblem eller det som kan förstärka känslan programbeställaren vill förmedla till tittarna.

Men också hur vi som avdelning ständigt måste vända och vrida på vår verksamhet genom att förändra i scheman, förbättra kommunikationen, kompetensutvecklas, effektivisera och utvärdera våra insatser.

Hur gör vi då för att för att hålla kreativiteten vid liv?

Jag har själv alltid trott på, att möjligheten att ta ett stort eget ansvar för sitt jobb,är grunden till en kreativ miljö och därför har jag försökt skapa dessa förutsättningar på SVT Design genom att:

­- Inte säga nej när någon kommer med idéer, be dem istället utveckla och förklara hur det skulle kunna genomföras.

- Fyll på med inspiration vid veckomöten, titta på varandras saker, titta på andras grejor (omvärldskoll), prata om grafik och teknik osv och be medarbetaren själv komma med förslag på vad som skulle inspirera just hen.

- Allt går att lösa. Blandar man olika kompetenser i samma rumeller inom samma avdelning,är ingenting omöjligt.

- Frihet under ansvar. Vi har produktionsledare som hjälper till med idéer, tidsestimering, kontakter och som bollplank, men när projektet väl dragit igång är det den enskilde grafikern/utvecklaren/foto-redigeraren som ansvarar för sitt projekt och för att timmarna hålls.

- Vi kan göra allt, bara vi har högt i tak och en prestigelös inställning. Jobbar du på SVT Design måste du vilja dela med dig av din kunskap. I vissa projekt är du ansvarig grafiker eller utvecklare, i andra projekt är det någon annan som bär ansvaret och du är en i teamet.

- Multikompetens. Vi har redigerare som hoppar in som grafiker, utvecklare som jobbar som sändningsgrafiker och röstningsansvariga, grafiker som också är utvecklare, produktionsledare som kör CHL och morgon-grafik, bildredaktörer som tar nyhetspass osv. Vet du hur det funkar ute i produktion, förstår du också hur vi kan göra grafiken och systemen så bra som möjligt.

- Specialistkompetens. Lika viktigt som multikompetens är att vi har några som har en spetskompetens inom vissa delar. Då är det istället teamets sammansättning som ger bredd och kreativitet.

Jag är övertygad om att det är därför som vi har så många kreativa, lösningsinriktade och nyfikna medarbetare på SVT Design idag!

Få tid att leta inspiration

Men detta var kanske inte så handfasta råd som Helen önskade sig, och om det fanns bara ett sätt att få till en kreativ miljö så hade det så klart varit underbart och så lätt att genomföra. Men sån är ju inte verkligheten…

Vi jobbar hela tiden på att förbättra möjligheterna till ökad kreativitet. Att få tid till att leta inspiration, att få tid för återhämtning mellan olika uppdrag för att tanka energi, att hitta bättre sätt för samarbete och teamwork mellan orterna till exempel.

Vi har kommit en bit på väg och jag tror att många inom vår avdelning känner att vi är på gång att hitta vårt sätt.


Jag lämnar över stafettpinnen till Max Bursell, planeringschef på sporten, med frågan "Hur hanterar ni att det ständigt är så snabba puckar och kort framförhållning inom er verksamhet?

Att vara kreativ innebär att kunna se på ett uppdrag med nya ögon.

247.e602927b0367954b71afe602927b0367

16 gillar detta

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör