24 oktober

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Nyhetskrönika
Hanna Larsson, Kommunikationsansvarig, sociala medier SVT

Publicerad 5 februari 2016 07:00

Vad är en trailer i sociala medier?

2015 var ett starkt år för SVT och för tv-tittandet. Men publiken under 40 tittar alltmer online - och det är inte så att SVT Play ökar i samma takt som de yngre tittarna byter beteende.

Här är sociala medier viktiga, för genom dem kan vi nå publiken där den befinner sig och öka kännedomen om vad vi faktiskt har att erbjuda.

Videoinnehåll är kraftfullt i sociala medier – på Youtube så klart, men också på Facebook, som strävar efter att också vara en videoplattform.

Och nu börjar vi veta en del om vilken typ av video som fungerar på de olika plattformarna. Kunskapen bygger vi genom att löpande utvärdera vad vi når ut, respektive inte når ut, med.

Klipp på Facebook

På Facebook når vi ut till många med hjälp av videoklipp som många tittar klart på, och som många interagerar kring. Det är nämligen två av Facebooks sätt att avgöra om innehållet är relevant och därmed bör visas upp för fler användare.

Och varför tittar man då klart på ett klipp på Facebook?

Börja med att gå till dig själv! Föreställ dig en vanlig situation då du använder Facebook. Kanske står du och scrollar i flödet på mobilskärmen när du sitter på bussen, eller sitter du i soffan där hemma med tv:n på?

Tydlig vinkel och copy

Oavsett var du är, så behöver något fånga din uppmärksamhet och få dig att stanna upp i scrollandet. Tydlig vinkel och copy som märks är jätteviktigt.

På nån sekund behöver det stå klart för dig att du vill stanna upp och ge ett inlägg lite mer uppmärksamhet. Och själva klippet sen då?

Brant start är en fördel om du ska välja att lägga din värdefulla tid på att titta lite till.

Eftersom de allra flesta kollar Facebook i mobilen är det också bra om bilden är klar och tydlig. Små skärmar kräver tydliga bilder. Dessutom har få hörlurar på sig när de facebooksurfar, och ljudet är avstängt som default. Det innebär att stor textning, som syns på en liten skärm, kraftigt ökar värdet på videoklipp för facebookanvändarna.

Dubbelt så stor räckvidd

Vi når ungefär dubbelt så stor räckvidd med videoklipp som är textade, jämfört med de som inte är det. Självklart är det också fler som ser klart på ett kort klipp än på ett långt.

Varför interagerar man med ett videoklipp på Facebook då? Många kommenterar för att uppmärksamma sina vänner på ett innehåll. Andra vill diskutera med, eller positionera sig gentemot, andra användare. Några vill också få kontakt med oss på SVT.

Gillaknappen är en markör för att man håller med eller tycker om ett budskap. Och dela, det gör man om innehållet hjälper en att berätta om vem man är och vad man står för inför sina facebookvänner.

Sökträffar på Youtube

På Youtube är det ingen algoritm som avgör hur vi når ut med vårt innehåll. Där är det i stället sökträffar, prenumeranter och delningar som bygger tittarskarorna.

Youtube är också en plattform som i sig är en kanal, och den används för konsumtion av hela program. Kraven på video för Youtube är således väsensskilda från vad som behövs för att nå ut i människors facebookflöden.

Och går vi till Instagram är det återigen andra saker att ta hänsyn till, som 15 sekunders maxtid och loopande uppspelning.

På SVT Kommunikation drar vi under våren igång ett arbete där sociala medier-teamet, pressdesken och trailerproducenterna ytterligare ska utforska hur vi bäst kommunicerar i rörlig bild i sociala medier – för vad är motsvarigheten till trailer på de olika plattformarna?

Vi når ungefär dubbelt så stor räckvidd med videoklipp som är textade, jämfört med de som inte är det. Självklart är det också fler som ser klart på ett kort klipp än på ett långt.

11 gillar detta