23 augusti

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Fia Linderström
Stafetten
Fia Linderström, Redaktionschef SVT Nyheter Uppsala

Publicerad 9 december 2015 07:00 - Uppdaterad 9 december 2015 18:08

Vi måste ta Addes nyhetsvardag på allvar

Anna-Sofia Wirén lämnade över stafettpinnen till Fia Linderström, redaktionschef på SVT Nyheter Uppsala, med frågan: "Hur ska SVT Nyheter nå en yngre publik?"

– Content is king! skrev Bill Gates i mitten av 90-talet. Är det någonting som SVT är bra på, så är det just innehåll.

Dagligen levererar både allmän-tv och nyhetsredaktionerna starka berättelser som känns i magen, journalistisk fördjupning, bredd och folkbildning. Trots att tv-tittandet i allmänhet dalar, är det fortfarande många som tar del av SVT Nyheters innehåll via linjär-tv.

Läser aldrig en papperstidning

Adde, 18 år, är inte en av dem, trots att han konsumerar mycket nyheter.

Han läser heller aldrig en papperstidning. Han går aldrig in på nyhetssajter via dator, bara via surfplatta och mobil.

Istället börjar Adde varje morgon med att scrolla igenom sitt Facebook- och Twitterflöde. Han följer Aftonbladet, Expressen, SVT och TV4. Han skulle vilja ha lokala SVT-nyheter i Snapchat.

Han tar del av SVT:s nyheter via nyhetsappen trots att han tycker att SVT vänder sig till läsare/tittare i övre medelåldern, ”lite tråkiga och seriösa”.

Tydlig trend

Adde är inte representativ, men trenden är tydlig, och vi måste ta Addes nyhetsvardag på allvar.

Vi på SVT ska alltid vara opartiska, oberoende, sakliga och trovärdiga. Men hur trovärdiga är vi, om vi upplevs som lite tråkiga? Det som upplevdes som trovärdigt i går, är kanske någonting annat i morgon?

Hur trovärdiga är SVT som nyhetsleverantör, om vi inte finns på den plattform som är Addes primära? När vi inte är snabba med senaste nytt? Om sänder live först timmar efter kvällstidningarna?

Jag tror att SVT:s redaktioner aktivt, engagerat och lyhört måste arbeta med plattformar där den yngre publiken finns. Vi måste våga utmana nyhetsberättandet online, och se möjligheterna i sociala medier.

Experimentlusta

Jag tror att vi måste, för att även i framtiden vara angelägna och relevanta, vara toleranta inför experimentlusta, och möjliggöra för medarbetare som visar engagemang och nyfikenhet kring nya plattformar.

Finns inte SVT där publiken finns, finns SVT inte alls. Till syvende och sist handlar det om public services existensberättigande.

Vågar vi utmana det traditionella linjära nyhetsberättandet och se att även det som inte är prefekt kan vara trovärdigt. Först då tror jag att vi kan nå den yngre publiken.

Digital transformation

Om vi ska ta vårt uppdrag: ”om alla, för alla” på allvar måste vi vara lyhörda inför den digitala transformationen. Vårt sätt att konsumera nyheter förändras i samma takt som den digitala utvecklingen.

Vi utmanas att presentera och paketera våra nyheter på helt nya sätt. Det kan vara frustrerande men det innebär också möjligheter, och att fler, oavsett ålder, kan ta del av våra nyheter.

Dessutom kan vi nu, tack vare de nya plattformarna, på ett enklare sätt kommunicera med publiken och nå nya målgrupper.

För visst vill vi att även Adde, ska få ta del av SVT:s fantastiska innehåll?

Stafetten skickar jag vidare till Jimmy Roos, redaktionschef på SVT Nyheter Gävleborg, med frågan: ”Hur arbetar SVT Nyheter Gävleborg med mångfald?”.

Finns inte SVT där publiken finns, finns inte SVT alls. Till syvende och sist handlar det om public service existensberättigande.

247.e602927b0367954b71afe602927b0367

25 gillar detta

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör