24 april

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Nyhetskrönika
Malin Ströman, Utvecklingsansvarig Barn Online

Publicerad 4 december 2015 07:00

Rätt innehåll och vänner - bästa personaliseringen

I förra veckan träffades några av oss som jobbar med personalisering på våra digitala plattformar i de nordiska public service-bolagen för att dela kunskaper och tankar.

Vi kan på våra digitala plattformar avläsa data som indikerar våra användares behov, t ex om de kommer in med smartphone, tablet eller laptop, vilken tid det är på dygnet och var de är geografiskt.

Om någon kommer till oss klockan tio på förmiddagen via en smartphone är chansen stor att hen inte har så mycket tid, medan den som går till barnutbudet i sin tablet klockan sex på kvällen antagligen vill luta sig tillbaka i ungefär en timme.

Ansvar och varsamhet

Gemensam för public service-företagen är diskussionen kring det ansvar och den varsamhet som hantering av personlig data innebär, men i övrigt upplevde jag att vi har lite olika angreppssätt för att möta publiken på individnivå.

NRK har det senaste året byggt inloggning, men vet inte vad de förväntar sig. De lär sig på vägen och ser vad som händer. YLE är mer visionära. De bygger inloggning med avancerad dataanalys för en potentiell framtid där fler offentliga databaser kan kopplas samman och bli en ny sorts public service.

DR menade att de just har börjat ta sig uppför den digitala trappan och att ett av de första stegen är personaliserade funktioner, t ex nyhetsbrev.

Små funktioner

På SVT bygger vi små funktioner, mäter och ser hur de levererar mot målsättningar. Vi ser det som det minst kostsamma sättet att leverera så mycket värde för så många som möjligt på.

Alla är överens om att det till att börja med kommer att vara en liten andel användare som kommer att logga in. I kommersiella företag är det en konst att lägga delar av ett erbjudande fritt, och värdefulla funktioner och mer innehåll bakom inlogg med målet att konvertera så många som möjligt till betalande.

SVT har inte den drivkraften. Vi ska göra en så bra videotjänst som möjligt för alla svenskar.

Egen användarhistorik

Mest inspirerande var YLE:s tankar om att ge användaren sin egen användarhistorik – en transparens som visar att aktiviteter följs och sparas, vad följden i den egna användar resan blir och kontroll över rekommendationer.

På Barnkanalen kommer vi säkert under året som kommer att utforska olika profiler för att historiken som sparas inte ska blandas mellan syskon i olika åldrar.

Vi kan också möta användare som kommer in via referenslänkar och sökord bättre, men efter höstens tester upplever vi att ett breddat innehåll med tydlighet i liggtider, samt en visualisering av att andra barn är på sajten är den största förbättring vi kan göra.

Vi vill skapa plattformar där svenskar kan mötas och som är relevanta för varje individ i en balans mellan de egna intressena och SVT:s uppdrag att spegla olika delar av samhället.

...efter höstens tester upplever vi att ett breddat innehåll med tydlighet i liggtider, samt en visualisering av att andra barn är på sajten, är den största förbättring vi kan göra.

7 gillar detta