23 augusti

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Markus Sterky
Sista ordet
Markus Sterky, Utbudsstrateg i programledningen

Publicerad 18 november 2015 07:00

Hur gör vi saker egentligen?

Frågan låter kanske konstig, men både när det gäller byggandet av SVT B2B och SVT Pitch så har den varit den viktigaste och svåraste frågan att svara på.

SVTB2B.se firar snart fyra-årsjubileum som sajt. Där samlas alla SVTs affärsrelationer med andra företag.

SVT Pitch firar snart två-årsjubileum som verktyg. Det är en webbtjänst som samlar all information kring programförslag på ett och samma ställe och som låter berörda medarbetare internt och externa producenter och produktionsbolag ha tillgång till samma plats för att kunna samarbeta online. Lite som när man bokar flygbiljetter eller sköter sina bankärenden.

Syftet med SVTB2B är bland annat att kunna beskriva hur vi arbetar och hur vi vill samarbeta med externa producenter.

Man kan tro att det är lätt att beskriva det. Det handlar trots allt om saker vi gör varje dag, varje vecka, varje månad, varje år. Men skrapar man på ytan så är det inte lika uppenbart.

Hur gör SVT?

Ta en sån sak som ”hur gör SVT när man bestämmer att ett program ska produceras?”. Som medlem av programledningen borde jag ha kunnat svara på den frågan som ett rinnande vatten.

Sättet jag själv använde - och använder fortfarande - var att ställa frågan ”varför gör vi så?” till mig själv många, många gånger.

Eftersom varje svar jag kom upp med ledde till en ny fråga med ett nytt svar, började snart en bild växa fram. Och till slut fanns alla byggstenar för att beskriva SVTs uppdragsprocess. Från ax till limpa.

Samma utmaning

Samma utmaning har vi mött både i arbetet med SVTB2B.se och SVT Pitch. Det är mycket svårt att beskriva i ord hur arbetsprocessen på den egna avdelningen går till, trots att man arbetar med det dagligen.

Det är lättare att beskriva ATT det man gör är viktigt, VAD man behöver av andra avdelningar, men det är knepigare att beskriva HUR man själv ”gör saker” och varför man gör det just så (sin egen process).

Och varför är det viktigt?

För att om inte vi själva förstår och kan beskriva hur våra processer fungerar, hur ska vi då kunna förvänta oss att de utanför SVT eller på andra ställen i företaget ska kunna förstå hur vi arbetar?

Kanske till och med (ännu värre): om inte vi själva kan förstå och beskriva hur våra processer fungerar, då kanske någon annan kommer att göra det åt oss.

Ser brister och styrkor

Det bästa med att beskriva sina processer: har man väl gjort beskrivningen så har man också möjligheten att se var det finns brister och styrkor (d v s det som måste bli bättre och det som måste vara kvar) och kan göra förbättringar.

När man har knäckt koden blir det både roligt och spännande att fundera vidare kring alla processer i ens omgivning. Och man kan bli lite odräglig ibland. Jag kan t ex inte sluta fundera på hur man kan effektivisera processen på flygplatser när jag är ute och reser.

Din yrkesroll

Testa att börja i din egen yrkesroll.

Hur gör du saker? Och varför gör du det?

Börja nysta i det så kommer du snabbt att se att processanalys är ett roligt, spännande och lärorikt sätt att förstå varför man går till jobbet.

Markus Sterky, utbudsstrateg i programledningen, är ny krönikör i Vipåtv och kommer regelbundet att skriva om omvärldsfrågor, utvecklingsfrågor och programtrender.

SVT B2Blänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

...om inte vi själva förstår och kan beskriva hur våra processer fungerar, hur ska vi då kunna förvänta oss att de utanför SVT eller på andra ställen i företaget ska kunna förstå hur vi arbetar?

247.e602927b0367954b71afe602927b0367

22 gillar detta

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör