21 augusti

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Hanna Larsson
Sista ordet
Hanna Larsson, Kommunikationsansvarig, sociala medier SVT

Publicerad 21 oktober 2015 10:00 - Uppdaterad 27 oktober 2015 15:54

Via Facebook når SVT miljoner följare

Vår räckvidd i sociala medier ökar. Bara via SVT:s Facebooksida når vi en tredjedel av landets Facebookanvändare – en svag vecka. Ofta når vi fler än så.

Och när det bränner till kan ett enskilt inlägg hos oss nå ut till miljoner. Facebook har alltså blivit ett starkt sätt att kommunicera vårt utbud till publiken, och vi har möjlighet till dialog och relationsbyggande.

I takt med att vi når allt fler ökar vårt ansvar för vad som förmedlas i våra sociala kanaler.

För det är inte bara vi som uppskattar vår starka räckvidd – många lockas också att föra ut sina budskap i våra kanaler. Så länge det leder till dialog och diskussion inom våra publicistiska och demokratiska ramar är det toppen.

Ansvar för vårt utbud

Men när påståendena är konspirationsteorier eller påhitt som saknar saklig grund är det värre, för vår uppgift kan aldrig vara att ge vingar åt missinformation eller desinformation.

Inte heller kan förtal eller hets mot folkgrupp få utrymme i våra kanaler. Vår uppgift är att ta ansvar för det utbud vi tillhandahåller, oavsett kanal eller plattform. Dessutom behöver vi stå upp för vårt demokratiska uppdrag och det vi väljer att sända eller publicera när vi är i dialog med publiken.

Det är viktigt att försvara, och det går att förklara.

Hantera aktiviteten

Att göra det här public service-jobbet i sociala medier innebär arbete på flera nivåer. Först och främst måste vi veta att vi kan hantera den aktivitet som kan tänkas följa på en publicering.

Teoretiskt kan vi lyfta hur kontroversiella ämnen som helst, men att välja att göra det kommer alltid med ett ansvar för vad som sedan påstås och sprids i våra sociala kanaler. Är vår moderering tillräckligt stark? Kommer olämpliga inlägg att tas bort inom en rimlig tid?

Vi vill också bygga relation och skapa dialog i sociala medier. Tar vi till oss feedbacken? Drar vi slutsatser av den? Ser och lyfter vi konstruktiva inlägg för att skapa en kultur som känns välkomnande och öppen för publiken? Och – svarar och förklarar vi?

Skapar dialog

På SVT Kommunikation svarar gruppen Tittarservice i SVT-kanalerna i sociala medier. Deras proffsiga arbete är avgörande för hur vi skapar dialog, stärker relation och bygger kultur kring SVT, vårt uppdrag och vårt utbud.

Men när vi lyfter kontroversiella frågor behöver vi framöver också ta in den sakkunskap som finns ute på redaktionerna för att kunna ta hela vårt public service-ansvar i våra sociala kanaler. De mest insatta svaren kommer alltid att komma från de mest insatta medarbetarna, så vi behöver hjälpas åt.

Tillsammans kommer vi både att kunna nå ut maximalt i sociala medier och hantera diskussionerna på ett sätt som vi kan stå för.

Hanna Larsson är, tillsammans med Susanna Dahlstrand, nya krönikörer i Vipåtv och kommer regelbundet att berätta om SVT:s arbete i de sociala medierna.

Inte heller kan förtal eller hets mot folkgrupp få utrymme i våra kanaler. Vår uppgift är att ta ansvar för det utbud vi tillhandahåller, oavsett kanal eller plattform. Dessutom behöver vi stå upp för vårt demokratiska uppdrag...

16 gillar detta