22 juli

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Daniel Ekelöf
Sista ordet
Daniel Ekelöf, CTO SVTi

Publicerad 7 oktober 2015 07:00 - Uppdaterad 7 oktober 2015 11:10

VR – framtidens tv-upplevelse?

Något av det hetaste man kan fundera på just nu är olika former av virtual reality, VR, och 360-graders video.

Själv tyckte jag att detta var det mest intressanta att se på IBC-mässan i september.

De flesta bolag på IBC hade det mest som en gimmick i sin monter utan koppling till sin egen verksamhet, men i ett hörn hittade jag faktiskt några bolag som har gjort det till sin nisch att utveckla kameror för just 360°-video.

När man tittar på vad exempelvis Jaunt http://www.jauntvr.comlänk till annan webbplats har gjort hittills så börjar man förstå att det här kommer faktiskt att bli något stort.

Visst, tekniken är inte riktigt där än, bilden är pixlig och det fungerar inte hela tiden, men upplevelserna som man kan skapa är riktigt kraftfulla.

Äventyr och sport

Innehållet har rätt nyligen gått från animerade berg-o-dalbanor till att explodera i 360°-video av äventyr, sport och underhållning. Som mycket annat så började VR i data och spelvärlden där man länge skapat virtuella världar att utforska.

Hela VR-upplevelsen passar spel i min mening av flera skäl:

  • man utövar det själv eller tillsammans med andra över internet
  • den sociala upplevelsen är redan integrerad i spelet
  • spelen är en 360°-värld som man utforskar både individuellt och gemensamt
Daniel Ekelöf testar VR på IBC.

Daniel Ekelöf testar VR på IBC.

Lossnat ordentligt

När det gäller video så har det lossnat ordentligt inom alla områden de senaste månaderna. Inom produktion så finns det massor med lösningar nu för att producera 360°-video.

Inom plattformar och distribution stödjer till exempel Youtube 360°-videor sedan mars och har redan idag ganska stort utbud. Facebook har börjat rulla ut stöd för 360-video till sina användare och flera producenter lägger nu ut video.

För konsumenterna finns nu också lösningar och VR-googles. Google har Cardboard som man sätter ihop själv och sätter i sin smartphone. Dessutom har Chrome idag det bästa stödet för att navigera runt i en 360-video direkt i browsern.

Samsung Gear kommer under november med en budgetmodell som kräver smartphone. Sony och HTC har sedan tidigare också utrustning.

SVTi testar

På SVT händer det också mycket. En rad grupper har börjat experimentera inom alla dessa områden. Många testar att producera material och på SVTi testar vi hur vi ska lägga upp 360-video och hur man kan konsumera materialet.

Bitarna börjar alltså falla på plats för att börja använda och experimentera med virtual reality. Dock är det en bit kvar innan det blir riktigt bra.

Många utmaningar

En rad utmaningar måste lösas innan VR blir något för den stora publiken.

  • Det måste bli enklare att använda och konsumera.
  • Utrustningen måste bli billigare.
  • Hur ser dramaturgin ut i VR? Just nu är det mest ”coolt, jag kan titta bakom mig”. Hur går vi från det till en individuell upplevelse?
  • Distributionen sker över internet och innebär någonstans kring 6 gånger högre bitrate, vilket i sin tur kräver bra uppkoppling hos publiken och högre tryck på oss.
  • Det går knappt att äta korv och dricka öl med ett par stora VR-googles i ansiktet...

På plats i arenan

Det är lätt att tänka sig att Live VR kan slå helt otroligt. NHL-matcher som om du vore mitt i Air Canada Center och ser Toronto spela, Liverpool på Anfield live och det i ditt eget hem!

Men för att komma dit så behöver vi kunna garantera en extremt svår leverans över nätet som ska fungera på ett flertal apparater. Internet idag är helt enkelt inte byggt för detta. 

Jag rekommenderar alla att själva pröva VR för att förstå vad det eventuellt kan innebära för TV-industrin.

Skaffa eller låna en Cardboard, lägg i smartphonen och ladda ner något spännande innehåll. Själv tycker jag Paul McCartney-konserten från Jaunt är ett bra exempel.

Glöm dock inte att använda hörlurar också, ett bra 3D-ljud förhöjer närvarokänslan väsentligt.

Daniel Ekelöf är ny krönikör i Vipåtv och kommer regelbundet att berätta om vad som är på gång i den digitala världen och vad SVTi arbetar med.

29 gillar detta