20 augusti

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Safa Safiyari
Ledarkrönikan
Safa Safiyari, Tf Programdirektör ATV och Sport

Publicerad 9 september 2015 07:00 - Uppdaterad 9 september 2015 16:19

Hon är fantastisk - och levererar alltid

Det är sommar i Sverige. Jag ligger i en säng i nån sommarstuga. Barnen är ute och leker.

Jag är äntligen ensam med henne. Jag kramar henne ofta, smeker henne, matar henne, blir orolig när hon inte är i närheten.

Hon har en förmåga att få min uppmärksamhet genom att vara rolig, informativ, klok och underhållande.

Som jag har längtat efter denna stund. Jag smeker henne två gånger och helt plötsligt börjar säsong två av House of cards. 13 timmar tv-drama i världsklass.

Hon e fantastisk min mobiltelefon. Hon levererar alltid. Inga sladdar, inga fjärrkontroller, var som helst, när som helst, hon är dessutom liten och smidig.

Jag älskar min mobiltelefon.

Och jag verkar inte vara ensam om det här. Mobil konsumtion är bland det mest växande nu bland användarna.

Svårt smyga med 42-tumsskärm

Självklart skulle jag hellre vilja titta på House of cards på storskärm. Minst 32 tum, helst 42. Men ni förstår. Den skärmen går inte att smyga runt med.

Och för mig är själva smygandet enda sättet att få tid att titta på rörligt material. I sängen, på tåget, på cykeln, när jag går, när jag äter - då har jag ju tid att titta på tv.

Vad betyder då det här beteendet hos mig och andra för innehållet? Jag tittar förstås på mycket klipp i min mobil, men också som sagt långa program.

Inte avgörande

Självklart är det en större utmaning med längre program, då risken är stor att man blir avbruten av nån eller nåt. Men i princip är längden på program inte avgörande för mig vad det gäller mobiltittande.

Länge har vi kallat mobilen för second screen. För mig är den first screen.

Storskärmen får gärna stå på, men det är i min mobil jag väljer det JAG vill se och inte alla andra i släkten.

Vad innebär då det här för tv-branschen?

Här går det ju enbart att spekulera. Länge har en av funktionerna med TV:n varit dess samlande kraft. Tillsammans-tittningen. Där hela familjen sätter sig i en soffa och tittar på samma sak. Och så helst i så många hem som möjligt. Det som samlar nationen.

Vad samlar i framtiden?

Men hur kommer den mobila konsumtionen att påverka tillsammans-tittningen? Hur samlar vi nationen i framtiden? Med vilket innehåll?

Här finns absolut en hel del att utforska.

Och frågan är hur bråttom det är. Där går åsikterna isär. Det är säkert så att det är olika bråttom beroende på målgrupp, genre osv.

Oavsett, måste utforskningen starta NU.

Storskärmen får gärna stå på men det är i min mobil jag väljer det JAG vill se och inte alla andra i släkten.

17 gillar detta