24 april

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Maria Groop Russel
Ledarkrönikan
Maria Groop Russel, Divisionschef SVTi/ATV

Publicerad 28 augusti 2015 07:00 - Uppdaterad 28 augusti 2015 13:52

Nya divisionen ger helt nya möjligheter

Den 1 september blir SVTi och ATV, som nu är två divisioner, en ny division.

En division med ett nytt uppdrag. Med nya möjligheter – och utmaningar.

Uppdraget har två grunddelar. Dels att fortsätta utveckla utbudet, med fortsatt hög ambition att vara samtida, relevant, intressant och på olika sätt engagerande och trovärdigt för alla människor i Sverige.

Dels att fortsätta utveckla våra nuvarnade digitala plattformar och tjänster, som till exempel SVT Play, SVT Nyheter, Barnkanalen.se, Bolibompa.se, SVT.se, Antikrundan-appen och andra programrelaterade satsningar. Men också med innovation kring tjänster som inte finns än.

Eftersom vi nu börjar göra detta inom ramen för samma organisation, ger det oss helt nya möjligheter. Och det är efterlängtat!

Finns en nyfikenhet

Från programsidan finns en nyfikenhet kring SVTi:s arbetsmetoder, hur användartester fungerar, vilka utvecklarkompetenser som finns och hur man gör när man metodiskt jobbar löpande med feedback och korta utvecklingsloopar.

Från SVTi:s håll finns en längtan att komma närmare programskaparna, både på ATV och på Nyheterna.

Det finns en längtan efter att få vara med och bidra redan från start och att på riktigt få vara ett team med en gemensam utmaning över linjegränserna.

Sida vid sida

SVT har kommit en bit på väg mot att vara ett integrerat och modernt medieföretag, men det finns så mycket mer som vi skulle kunna åstadkomma. Med broadcast och digitalt sida vid sida. Inte över eller under varandra.

Men var ska vi börja? Var ska den stora framtidsförändringen starta?

Ja, för att göra det enkelt för mig lånar jag några ord av den romantiske 1700-talsdiktaren William Wordsworth, som jag fick mig till livs på ”The Conference” i Malmö förra veckan: ”To begin, begin!”

Vi behöver börja någonstans bara. Vi kommer att behöva börja göra. Tillsammans. På nya sätt. Vi behöver hitta ett gemensamt språk, så att vi förstår varandra bättre. Vi behöver titta framåt tillsammans för att verkligen förstå vad utmaningen består av.

Vad kan vi göra mer?

Egentligen har vi redan börjat att göra saker på nya sätt. Med sporten, med nyheterna, med barn...

Men mer, vad kan vi göra mer? Något nytt som skulle gynna publiken och användarna, med mål som är viktiga. Som är genomförbart, med innovationshöjd och som skulle spela roll?

Det handlar så klart mycket om vilka förutsättningar som finns, vad som är prioriterat och vilka ramar som finns. Men det handlar också mycket om kultur och attityd. Hur bra är vi på att teama egentligen? På ny mark?

Hjälpa varandra

Jag är helt säker på att var och en av oss kan bidra mer, om vi tar oss förbi de gränser som på olika sätt finns mellan oss. Om vi på riktigt börjar hjälpa varandra med utmaningar och problem.

Låter det flummigt? Kanske, men det är det inte. Det här är hardcore businessmetodik. Det handlar om framtidsinnovation, affärsmässighet, kommunikation och relation. I stort och smått.

Kommer vi att klara av det?

Ja om vi vill, vågar och verkligen ger oss in i detta som de känsliga, sårbara, nyfikna och ibland oroliga och krångliga, men i grunden problemlösande, kunniga och kreativa människor som vi alla är. Om vi tar chansen.

Och det gör vi, i den nya divisionen. Och vi börjar på tisdag.

Vi kommer att behöva börja göra. Tillsammans. På nya sätt. Vi behöver hitta ett gemensamt språk, så att vi förstår varandra bättre. Vi behöver titta framåt tillsammans för att verkligen förstå vad utmaningen består av.

35 gillar detta