18 oktober

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Anders Hvidfeldt
Nyhetskrönika
Anders Hvidfeldt, Presschef

Publicerad 26 augusti 2015 07:00 - Uppdaterad 26 augusti 2015 13:52

I år blev det bingo på alla plan

”Public service rör på sig – i rätt riktning” skrev Expressen. ”Samhällsprogrammen får större plats i SVT” noterade DN. ”Tro, hopp och kärlek i SVT i höst” slog TT Nyhetsbyrån fast.

Aldrig tidigare under mina tretton år på SVT har en hösttablå fått så genomgående positiva reaktioner och stort utrymme i media.

I torsdags i förra veckan hade vi på SVT Kommunikation lagt beslag på studio 2 i tv-huset i Stockholm för att presentera höstens programnyheter för media – och intresset var som vanligt mycket stort.

Om jag räknat rätt trängdes mer än 65 journalister och fotografer på studiogolvet, och där fanns representanter från både dags-, vecko- och fackpress, radio, nyhetsbyråer, gratistidningar och tv-sajter. Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet, Aftonbladet, Expressen, Mitti, Amelia, tv.nu, Hänt i veckan och Vi i villa var bara några i raden av medier som var på plats.

Bron III

Först visade vi en nära timslång film med klipp från 24 av höstens produktioner, allt från Bron III till nya SVT Play-dramat Boys.

Därefter gavs möjlighet att under några timmar ställa frågor till och ta bilder på programledare, medverkande, manusförfattare, skådespelare och alla andra som är aktuella i höst på SVT – och det var ingen dålig uppställning kända ansikten som var där.

Några exempel: Soran Ismail, Morgan Alling, Petra Mede, Marko ”Markoolio” Lehtosalo, Hans Rosenfeldt, Gina Dirawi, Shanti Roney, Adam Pålsson, Malin Olsson, Magdalena Forsberg, Anders Lundin och Mark Levengood.

Inte längre självklart

Men trots allt detta kan man ändå aldrig vara helt säker hur en så omfattande PR-insats ska ”landa” i externa medier. Vi befinner oss ju mitt i dagspresskrisens dystra tider och det är inte längre självklart att andra medier (som dessutom i allt högre utsträckning själva sysslar med tv på webben numera) ska vika stor plats åt utbudet hos konkurrenten SVT.

Men i år blev det bingo, på alla plan. Mitt under pågående presskonferens rapporterade många medier att Lina Thomsgård i höst kliver in som programledare för Kobra tillsammans med Kristofer Lundström – och lika snabbt publicerades nyheten om att Claes Elfsberg ska leda nya programserien Köttberget checkar ut.

"Modigt SVT"

Dagen efter höstscreeningen berättade DN att tv-hösten i SVT ”präglas av ett starkt samhällsfokus” och att ”tyngdpunkten ligger på dokumentära serier om ämnen som vardagsrasism, mobbning, rättsväsendets baksidor och slutna religiösa samfund”.

Under rubriken ”Modigt, SVT” skrev Expressens Mattias Bergqvist att SVT väljer att ”lyfta fram serier och program som på förhand inte är lika självklara publika framgångar, men sådana som har tydliga berättelser och unika röster”.

Många artiklar

Lägg därtill stort uppslagna artiklar i helgen och de senaste dagarna om allt från nya programserien Tro, hopp och kärlek (där tre präster och en pastor söker kärleken) till Flickvän på försök där Brita Zackari testar hur det är att ha en parrelation med olika kändisar.

Om vi är nöjda med medieutfallet efter årets höstscreening? Mer än nöjda!

Men trots allt detta kan man ändå aldrig vara helt säker hur en så omfattande PR-insats ska ”landa” i externa medier. Vi befinner oss ju mitt i dagspresskrisens dystra tider och det är inte längre självklart att andra medier (som dessutom i allt högre utsträckning själva sysslar med tv på webben numera) ska vika stor plats åt utbudet hos konkurrenten SVT.

19 gillar detta