30 maj

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Daniel Ekelöf
Nyhetskrönika
Daniel Ekelöf, CTO SVTi

Publicerad 21 juli 2015 07:00 - Uppdaterad 24 juli 2015 16:26

Google vs Apple

På ytan ser det ut som att Google och Apple konkurrerar stenhårt med varandra på alla relevanta plan. Mobiler, datorer, operativsystem, video, webbläsare och molntjänster.

Ofta refererar de också till varandra när konkurrensmyndigheten i USA eller EU undersöker dem där de framställer den andre som en stark och obarmhärtig konkurrent.

Tittar man lite bakom så ser man viktiga skillnader och en långsiktig strategi som gjort att de kunnat bygga upp monopol inom sina respektive områden. 

I grunden så är Apple ett hårdvarubolag och Google machine learning-bolag. Det innebär att de hanterar sina plattformar på helt olika sätt, vilket vi på SVT måste förhålla oss till eftersom vi bygger applikationer ovanpå dessa plattformar.

Kort sagt:

För Google är Android taktik och Cloud är strategin. Men för Apple är iOS strategin och Cloud taktik. 

Hur menar jag då?

Eftersom Apple är ett hårdvarubaserat bolag så är deras mål att skapa ett ekosystem som gör att konsumenten vill köpa deras prylar.

Med iOS som bas låter utvecklare skapa applikationer över deras ekosystem på ett enkelt sätt. Apple har också skapat en tydlig horisontell och vertikal integration mellan deras prylar och innehåll.

iCloud spelar där en viktig roll med email och foton för att binda användarna till Apples ekosystem. 

Tydlig releasecykel

Apple har en tydlig releasecykel med en stor iOS-uppdatering en gång om året med massor ny häftig funktionalitet och integration med hårdvaran.

Det kräver att vi som utvecklare måste uppdatera våra applikationer och konsumenterna måste uppdatera både hård och mjukvara för att hänga med.

Föder deras databas

För Google är det lite tvärtom, de är intresserade av att konsumenterna föder deras databas med information så att de kan tjäna pengar på datan självt genom exemplevis Adwords.

De använder Android som ett medel för att konsumenterna ska föda in data i deras system men de vill även få data från andra ekosystem.

Det innebär att applikationerna är det viktiga, inte Android i sig och att det coolaste Google gör händer inte i Android utan i molnet. 

Detta ger en rad konsekvenser för SVT:

  • Applikationer byggda i iOS måste snabbt uppdateras annars riskerar de att sluta fungera.
  • Applikationer i Android måste vara bakåtkompatibla och helst vara baserade i molnet.
  • Användare av iOS kommer ganska snabbt uppdatera till senaste versionen, så vi behöver inte bry oss jättemycket om bakåtkompatibilitet.
  • Användare av Android kanske aldrig uppdaterar, vilket gör att vi får en jättestor grupp användare med gamla versioner av Android.
  • Data insamlat i Android kommer Google använda för att sälja bättre annonser.
  • Data insamlat i iOS kommer Apple använda för att bygga bättre prylar.

Alla de stora ekosystemen på internet har sin egen logik och det gäller för SVT att förstå dem i grunden och förhålla sig till dem efter deras egen logik. Annars riskerar vi göra misstag. 

Alla de stora ekosystemen på internet har sin egen logik och det gäller för SVT att förstå dem i grunden och förhålla sig till dem efter deras egen logik.

31 gillar detta