24 mars

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Maria Thörnqvist Karlsson
Stafetten
Maria Karlsson Thörnqvist, Programutvecklingsansvarig SVT Malmö

Publicerad 10 juni 2015 07:00

Vad är ett program idag?

"Hur tänker du kring utveckling av program i denna värld där online-tittningen ökar?"

Så löd Stafettfrågan som Karin Schmidt skickade vidare till Maria Karlsson Thörnqvist, program-utvecklingsansvarig i Malmö. Så här svarar Maria:

Vad är ett program idag? När börjar det och när tar det slut?

Hur långt måste det vara för att räknas som ett program? Är ett program endast ett program när det går broadcast eller kan ett klipp som vi delar faktiskt också vara ett program? Är ett program plattformsberoende?

Hur vill publiken se våra program?

Digitala kompetenser

Vi pratar mycket om digitala kompetenser, lär oss att ta digitala språng och funderar över hur vi ska få viral spridning.

Det är lätt att gå vilse i allt det som handlar om plattformar och distribution, och att glömma vad som är kärnan i jobbet som programutvecklare: Att leverera innehåll/berättelser till vår publik som gör dem glada, ledsna, informerade, upplysta, upprörda, engagerade, tagna, berikade, berörda, underhållna…

Behålla fokus

Jag tänker därför först och främst att det är viktigt att behålla fokus: Utvecklingen av program måste komma från ovan nämnda kärna – att engagera publiken i vårt innehåll. Vi måste fortsätta vara bäst på detta!

Men jag tänker också att det ligger en stor utmaning framför oss just nu i att definiera och uppdatera ordet program. Att ställa oss frågan – vad skulle ett program kunna vara?

Och att då också tänka bortom slottar och tv-tablåer, bortom säsongsstarter och avsnittslängder. Att möta tittarna med innehåll där de finns och där de vill ha det, och i den form det passar dem!

Som varumärken

Jag försöker tänka på program som varumärken som kan bestå av flera delar.

Det kan vara olika innehåll, samlat under gemensam flagg, som kan ta sig olika uttryck på olika plattformar och som kan leverera engagemang och upplevelser bortom sina slutcredits. Att jag som tittare kan få en del av innehållet i min mobil när jag sitter på bussen, en annan när jag tittar på datorn på jobbet och en tredje när jag sätter på SVT-play hemma i soffan på kvällen.

Att innehållet är anpassat till den situation jag befinner mig i, och att det inte längre finns ett givet slut. Detta kommer i sin tur också innebära att programmet har möjlighet, och förmodligen bör,leva och underhållas året om.

Tjugo minuters bussresa

Jag tänker även att i en värld där innehållet blir tillgängligt dygnet runt kommer mina vardagsrutiner allt mer att styra mitt sätt att titta och därmed sätta programmets "tablå" över tid.

Som programutvecklare måste jag nog börja fundera över vad det perfekta innehållet för en tjugo minuter lång bussresa är, utan att för del delen sluta fundera över innehållet för en helkväll i soffan med familjen, där alla ska se och dela samma upplevelse. Två helt olika situationer kräver i många fall olika innehåll.

1 minuts livesändning

Än så länge utgör våra broadcastprogram en bas, och allt övrigt har en karaktär av att vara ”extramaterial”. Här tror jag att det kommer ske en förskjutning. Ett program i framtiden kanske är en 1 minut lång livesändning, till det tillkommer 60 minuter innehåll som man kan se när man vill och var man vill.

Vi som programutvecklare på SVT försöker vara redo för en sådan förskjutning, och under tiden fortsätter vi att hålla ögonen på bollen – innehållet!


Nästa Stafettfråga skickar jag vidare till Robert Kandell, avdelningschef för produktion i Malmö: "I en värld där tekniken tar så snabba steg framåt gäller det ju mer än någonsin att program och produktion är extremt synkade. Hur jobbar du som produktionschef med att säkra upp detta samarbete?"

Jag försöker tänka på program som varumärken som kan bestå av flera delar. Det kan vara olika innehåll, samlat under gemensam flagg, som kan ta sig olika uttryck på olika plattformar och som kan leverera engagemang och upplevelser bortom sina slutcredits.

247.e602927b0367954b71afe602927b0367

19 gillar detta

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör