30 april

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Lena Glaser
Ledarkrönikan
Lena Glaser, Programdirektör interaktivt utbud och plattformar

Publicerad 5 juni 2015 07:00 - Uppdaterad 5 juni 2015 14:26

- Vi måste våga gå vår egen väg

Gasar SVT tillräckligt mycket när det gäller den digitala utvecklingen? Tar vi tillräckligt stora risker?

Att det inte går att backa in i framtiden är nog de flesta överens om. Få saker är väl så behäftade med negativa känslor som att inte verka se vad som är på väg att hända.

Ibland handlar det om retorik, hur man talar om saker. Lika ofta handlar det om att man drar olika slutsatser av det man tror sig se. 

Motsatsen till att backa är att gasa. Gasar vi tillräckligt? I bästa fall vet vi det om några år. Men jag skulle redan i dag vilja påstå att vi genom åren har haft modet att satsa på det vi har trott på - och att vi har gjort det på vårt eget sätt.

Vi har steg för steg utvecklat våra digitala tjänster och utbudet, utifrån en långsiktig strategi.

Vi har vunnit publikens förtroende i form av både besök och uppskattning på våra digitala plattformar.

Vi har gjort en resa från att den digitala utvecklingen bara berörde ett fåtal personer huvudsakligen kopplade till SVTi, till att det är en del av hela företagets strategier.

SVT Flow

Mycket kunde antagligen ha gjorts annorlunda, men mycket av det vi har satsat på känns ändå ganska bra.

SVT Flow la vi ned efter bara ett år och det är en hel del saker jag, med facit i hand, tänker kunde ha gjorts annorlunda när det gäller den tjänsten. Men vi fick många nya insikter med oss på resan, kunskap om publika beteenden, funktioner och inte minst en stor mängd fantastiska program, som publiken verkligen uppskattade.

SVT Play

Program- och tjänsteutvecklingen fortsätter vi med, liksom det viktiga arbetet att göra SVT Play enkelt tillgänglig på apparater och skärmar.

Delar av våra program gör vi också fortsatt synliga på andra plattformar, som Youtube och Facebook, där vi kan komma i kontakt med den publik som befinner sig där.

Andra plattformar?

Hur vi ska finnas tillgängliga på andra plattformar - eller rättare sagt varför vi inte finns mer tillgängliga på andra plattformar - är kanske den fråga jag får oftast från olika håll. Det finns en längtan efter att vara tillgänglig, vilket ju inte är konstigt.

Så klart vill vi finnas där publiken finns. Men eftersom en annan viktig uppgift är att långsiktigt säkra att vi kan leverera hela vårt utbud till publiken, behöver vi också bygga våra egna plattformar så att de är attraktiva för publiken att besöka.

Vi ska inte krångla

Vi ska inte krångla, vara tråkiga och göra saker svårare än vad de är. Men vi måste försöka vara kloka, eftertänksamma och våga gå vår egen väg.

Vi måste tänka fort men också långsamt, vara snabbfotade men inte missa de eventuella långsiktiga konsekvenserna av det vi gör.

Vi måste göra mer och finnas på fler ställen, men vi kan inte göra allt och finnas överallt. Skillnaden mellan det ena och det andra är hårfin och en fortsatt uppgift vi har att lösa.

13 gillar detta