17 juni

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Karin Schmidt
Stafetten
Karin Schmidt, Kanalchef interaktivt utbud

Publicerad 27 maj 2015 07:00 - Uppdaterad 27 maj 2015 17:08

Ska mötas av snittar och champagne

Markus Sterky skickade vidare Stafetten till Karin Schmidt, kanalchef interaktivt utbud, med frågan: "Hur skapar man förväntan och förförståelse för SVTs utbud online?"

Det finns en gen i folk, som vi kan kalla Fanockså-genen (FOG). Och ja, du har den också.

Så här funkar FOG: När du hör dina kollegor, dina kompisar, din familj prata lyriskt om något och du INTE har en aning om vad de pratar - kickar den in: ”FO! Hur kan jag ha missat detta?!”

Och – framför allt – nästa tanke: ”Hur gör jag för att minimera skadan? Hur går jag från Fan-också! till Hur-kunde-jag-vara-utan-detta?”.

Enda reaktionen

Hur kittlar vi FOG? För FOG reagerar bara när dem du LITAR på, snackar eller ger tips.

Alltså måste vi synas där de här vännerna och kollegorna finns. Vi måste vara i deras flöden. Och de måste vara i våra.

Men vi ska inte gå i fällan och bli desperata när vi försöker skapa virala program. Det är kortsiktigt, vi har ingen nytta av en viral succé om den inte landar i ett bestående intryck som gör att publiken vill komma tillbaka.

Grunden är alltid bra program

Det finns inga genvägar. För att kittla FOG, för att någon överhuvudtaget ska börja snacka är vår grund ALLTID bra program. Vi må byta skärmar, det må vara ett brus där ute, men innehållet är fortfarande grunden.

Jag önskar att vi har självförtroende nog att stå kvar och erbjuda något annat när andra gör allt för att skapa ”klickisar”. Att vi fortsätter att tro på vårt innehåll, utan att locka med gråtchock/du anar inte vad som händer sen/10 sätt att göra slut.

Ska hitta programmen

När publiken sedan börjar leta efter våra program ska de hitta dem.

Vill man se SVTs program går man till Play. Den förförståelsen måste vara glasklar. Om det så är i streamingboxen, på sociala medier, sökmotorer, mobilen – det ska vara lätt att hitta oss och våra program.

Och när de väl hittat fram ska de mötas med snittar och champagne. De har aktivt valt oss, vi måste välkomna dem.

Det kan handla om att göra Play varmare och personligare eller att hjälpa dem till rätt program redan i dörren. Och att kittla deras FOG med topplistor och exempelvis Öppet arkivs senaste hack, den fantastiska ”nostalgiknappen” (skriv in ditt födelseår och få en nostalgitripp med program från din barndom).

Svårt att trigga FOG

I detta mediemumlets tidevarv kommer det att bli allt svårare att trigga FOG. För att vi ska nå ut tror jag sammantaget att vi behöver satsa ännu mer på riktad marknadsföring, ett tydligare video-erbjudande, fler triggers och tillgänglighet.

Men viktigast av allt är att fortsätta göra program i världsklass.


Stafetten skickar jag vidare till Maria Karlsson Thörnqvist, utvecklingsansvarig i Malmö, med frågan: "Hur tänker du kring utveckling av program i denna värld där online-tittningen ökar?"

Jag önskar att vi har självförtroende nog att stå kvar och erbjuda något annat när andra gör allt för att skapa ”klickisar”. Att vi fortsätter att tro på vårt innehåll, utan att locka med gråtchock/du anar inte vad som händer sen/10 sätt att göra slut.

247.e602927b0367954b71afe602927b0367

17 gillar detta

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör