30 april

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Anders Hvidfeldt
Nyhetskrönika
Anders Hvidfeldt, Presschef

Publicerad 15 maj 2015 07:00

SVT:s företrädare måste alltid kunna nås

I en tid då nyheter sprids blixtsnabbt online är det viktigare än någonsin att SVT agerar professionellt och kommer till tals snabbt när vi själva granskas av media.

Tillsammans med mina kollegor på SVT Kommunikation delar jag på företagets pressjour. Vi hanterar medieärenden 365 dagar om året. Vardagar som helger.

Många av Sveriges ledande journalister jobbar på SVT. Journalister som dagligen ställer höga krav på öppenheten hos andra företag. Därför måste såklart även företaget SVT och dess talespersoner själva leva upp till minst lika höga krav.

Öppenhet och professionalitet

Just öppenhet och professionalitet mot media är två viktiga ledord i SVT:s talesmannapolicy. Där slås också fast att vi ska svara skyndsamt på medias frågor.

Vi ska prioritera frågor från media och se till att journalisten får svar så snabbt som möjligt, ”som längst inom en timma”.

Just kravet på snabbhet har ökat i takt med att nyheter numera i allt högre utsträckning publiceras dygnet runt på medieföretagens webbar och dessutom sprids vidare i sociala medier som Facebook och Twitter.

Ingen journalist som skriver om SVT ska behöva mötas av svaret ”Kan du återkomma imorgon?” eller, ännu värre, inte få tag på någon ansvarig över huvud taget. ”SVT har inte kunnat nås för en kommentar” är en kommentar vi aldrig vill se, vare sig i tryckt press eller på nätet.

Mediedygnet på Kommunikation

Mediedygnet på SVT Kommunikation börjar redan på morgonen. Vardagar mellan klockan 9 och 17 landar de flesta journalistsamtalen hos medarbetarna vid pressdesken på avdelningen.

Då kan det handla om allt mellan himmel och jord: rena program- och tablåfrågor, reportrar som vill träffa och intervjua SVT:s profiler och branschpress som vill veta hur tv-tittandet var kvällen före, innan MMS publicerat uppgifterna.

När gänget vid pressdesken gör kväll tar SVT:s tittarservice över. Tittarservice är bemannat från klockan 17 till 22 på vardagar och redan från klockan 12 på helgerna.

Akuta frågor

Samtidigt som mina kollegor där håller koll på flödena i sociala medier och svarar på frågor från publiken fångar de upp och hanterar akuta frågor från media – med oss i pressjouren som bakjour.

Och när tittarservice går hem för dagen fortsätter vi som delar på pressjouren hålla ställningarna till framåt småtimmarna. Både helt vanliga vardagskvällar, på helgerna och även på julafton, nyårsafton och andra röda dagar.

När andra medier jobbar måste även SVT:s företrädare vara tillgängliga. Konstigare än så är det inte.

Rena orkanstyrkan

Det händer inte sällan att några dagar av förrädiskt lugn plötsligt bryts av rena orkanstyrkan när det gäller mediedrag. I särklass värst hittills i år var utan tvekan de våldsamma reaktionerna i både sociala medier och gammelmedia efter Fredrik Skavlans intervju med Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson i slutet av mars.

Tack och lov är det inte sånt ös i pressjourtelefonen alla dagar. Även vi som jobbar med SVT:s relationer med media kan behöva hämta andan ibland.

16 gillar detta