17 juni

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Markus Sterky
Stafetten
Markus Sterky, Utbudsstrateg

Publicerad 13 maj 2015 06:00

Vi gillar att se på andra människor

Klara Svensson lämnade över stafetten till Markus Sterky, utbudsstrateg i programledningen, med frågan: "Hur ser trenderna ut på den internationella formatmarknaden nu efter MIP 2015 i Cannes?"

Sen 2003 har jag haft i uppdrag att bevaka den internationella formatmarknaden för SVT och tillsammans med beställare och programchefer förhandlat och köpt in format. Det handlar om allt från Mästarnas Mästare och Vem tror du att du är, till Allt för Sverige och Vem vet mest.

Först det mest uppenbara

Först det mest uppenbara: konsolideringen och internationaliseringen av produktionsbolagsmarkanden i Sverige och världen. Tills för cirka tio år sedan var de flesta produktionsbolag i Sverige entreprenörsdrivna och svenskägda.

Idag ingår de i globala produktionsgrupper som Zodiak, ShineEndemol, Warner/Eyeworks, Fremantle, Banijay eller MTG/Nice - och formaten går automatiskt via lokala bolag som kan välja att erbjuda dem till SVT eller till någon annan kanal.

Förhandlas från USA

En sidoeffekt är att de formataffärer förhandlas från bolagens huvudkontor i USA, England eller någon annanstans i Europa eller Asien. Det innebär att de sällan har kunskap eller förståelse för SVT:s unika position och roll.

Istället tittar på nya marknader för format. I år fick vi se ett intressant format från Ukraina.

Thailand, Korea, Israel, Mexiko och Turkiet är andra länder med spännande kreativitet. Jag väntar på globala format från Kina eller Afrika - det kan inte vara mer än en tidsfråga.

När tar reality-gneren slut?

Om man istället tittar på innehållet så är den vanligaste frågan ”när tar reality-genren slut?”. Svaret är att det inte dykt upp några nya trender som är starkare än reality.

Realityn har dock ändrat form över åren. Numera är det färre mycket hårt formaterade fakta- och underhållningsformat. Istället är det mer öppna berättarformer.

Ett tydligt exempel på detta är det ökade antalet ”fixed-rig” format - att följa ett skeende över tid med hjälp av ett stort antal fasta kameror. Ett typiskt exempel är Akuten som SVT sänder som inköp.

Social varelse

Bil båt, resor, mat, trädgård och inredning handlar nu mer om relationer och själva ämnet blir underordnat. Människan är en social varelse, vi gillar att se på andra människor helt enkelt. Tydligaste exemplet på det finns till exempel i Gogglebox (fasta kameror som filmar människor som tittar på tv) och alla varianter på det.

Så vad ska man dra för slutsatser av detta?

Att vi börjar se effekten av alla nya sätt att filma, att Internet (läs Youtube) på allvar börjar påverka berättarformer i tv, men kanske inte på det sätt som vi trodde, och att även om det inte dykt upp något ”game changer” format à la Idol, Vem vill bli miljonär eller Robinson på mycket mycket länge, så frodas kreativiteten på utvecklingsavdelningarna runt om i HELA världen.


Stafetten skickar jag vidare till Karin Schmidt, kanalchef interaktivt utbud: "Hur skapar man förväntan och förförståelse för SVTs utbud online?"

En sidoeffekt är att de formataffärer förhandlas från bolagens huvudkontor i USA, England eller någon annanstans i Europa eller Asien. Det innebär att de sällan har kunskap eller förståelse för SVT:s unika position och roll.

247.e602927b0367954b71afe602927b0367

7 gillar detta

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör