14 oktober

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Klara Svensson
Stafetten
Klara Svensson, Projektledare och producent, SVT Nöje

Publicerad 29 april 2015 07:00 - Uppdaterad 29 april 2015 21:38

MVH TV vågar testa nya grepp

Siri Bergerud skickade vidare stafettfrågan till Klara Svensson, projektledare för MVH TV, med frågan: ”What’s up med MVH?”

Jag är snart 30 år och står i nya green screen-studion och dansar med en flottig våffla i handen.

Det är våffeldagen. Vi har skrivit en låt och spelar alltså in en hyllningsvideo till våfflan för att publicera under MVH TV i Play och sociala medier, och “ALLA BEHÖVS!”. Hur hamnade jag som projektledare...här? Vi tar det från början.

MVH TV startade våren 2014 som en experiment för att nå tonåringar i åldersgruppen 13-19 lite mer regelbundet. Men det var även ett experiment för att testa nya och snabbare sätt att producera och sända tv.

I samband med beställningen påbörjades ett samarbete med Produktionsavdelningen, och lättstudion K9/S21 föddes.

Sedan dess har Produktionsavdelningen satsat på att bygga ut S21 med S22 - en green screen-studio (där man bland annat kan få våfflor att flyga!).

Produktionsavdelningen har även lyhört investerat i ATV:s första LOK, ett mobilt kontrollrum 9 med robotkameror. En flyttbar lättstudio kan man säga.

Många livesändningar

Med risk för att göra många skitskeptiska nu: hösten 2014 och våren 2015 har vi haft beställning på totalt 16 timmar livesänd MVH Talkshow. Vi har hittills levererat:

  • 1 timme livesänd Portkod-gala med 100 personer i publik
  • 9 timmar livesänd “Teklafestival”
  • 45 minuter inramning live av “Cosplay-SM” i Linköping
  • 45 minuter försnack och inramning av Grammis: “What’s up Grammisgalan”​
  • 4 avsnitt av "Deep Talk" - ett livesänt frågeprogram i stil med Bullen
  • 6 avsnitt live av “Det fantastiska (och helt inofficiella) Mellosnacket”
  • 14 avsnitt “MVH Talkshow” live med kända intervjuobjekt
  • 27 avsnitt av livesända hänt-i-veckan-programmet “What’s up allihop”
  • 1 timme livesänt eftersnack av dokumentärserien "Chloé & Nicole" med 100 personer i publik

Och då är vi långt ifrån klara för säsongen.

54 timmar live

Räknar man ihop ovanstående blir det i runda slängar 55 timmar tv, varav 54 är live. Utöver det tar vi hand om seriepaketeringen för målgruppen, samt sköter alla sociala medier och gör fristående innehåll. Vår tio personer starka redaktion gör en hel del alltså.

Det här funkar för att vi har en rutinerad redaktion på plats på heltid och långsiktigt, och för att vi vågar agera snabbt.

Vi vågar misslyckas. Det handlar om att testa och det mesta vi har gjort har faktiskt blivit väldigt bra. Fantastiskt bra och kvalitativt i jämförelse med konkurrensen.

Nå ut bredare

Nästa utmaning är att nå ut bredare.

Vi kommer att flytta ut från studio 21 med hjälp av LOK:et. Till hösten utvecklar vi formatet “What’s up allihop” genom att bygga ut det till ett evenemang.

Vi sänder programmet från allmänna platser och fritidsgårdar runt om i Stockholmstrakten och om budgeten tillåter vill vi flytta ut längre än så.

Vi tar våra superkända gäster och panelister till tittarna och låter dem interagera med oss på plats. Vi behöver bli mer tillgängliga och synliga för målgruppen, och nu har vi förutsättningarna att göra det återkommande och regelbundet med LOK:et.

Det är ännu ett experiment, och jag ser det som en investering för SVT. Med förhoppning om att det vi lär oss nu kommer att komma hela företaget till nytta!


Stafettfrågan skickar jag vidare till Markus Sterky, utbudsstrateg i programledningen. Jag vill höra allt om trenderna på den internationella formatmarknaden nu efter Cannes och allt!


Till MVH TVlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Till hösten utvecklar vi formatet “What’s up allihop” genom att bygga ut det till ett evenemang.

Vi sänder programmet från allmänna platser och fritidsgårdar runt om i Stockholmstrakten och om budgeten tillåter vill vi flytta ut längre än så.

247.e602927b0367954b71afe602927b0367

18 gillar detta

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör