20 augusti

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Safa Safiyari
Ledarkrönikan
Safa Safiyari, Tf Programdirektör ATV och sport

Publicerad 10 april 2015 06:00 - Uppdaterad 11 april 2015 17:26

YouTube utmanar public service

Scenen utspelar sig hemma hos mig. Från sovrummet där jag sitter och pillar på min telefon hör jag två ivriga barn gå runt lägenheten. De ställer minst tre frågor per sekund.

De har fått vittring på något de måste ta reda på. Den här gången gäller det STJÄRNHIMLEN.

Jag ignorerar dem.

För det första är jag ointresserad av stjärnhimmel, för det andra tror jag knappt att barnens intresse kan vara längre än några minuter.

Men de släpper inte stjärnhimlen. Nu är det bara att hoppas att någon annan hugger. Och räddningen kommer när deras mamma kommer hem.

Hon är också sugen på stjärnhimlen. Jag kan pusta ut. Ännu mer egen tid med min telefon.

– Hämta surfplattan så tar vi reda på frågorna på YouTube, hör jag min sambo utropa.

Jag stelnar till. Någonting har hänt.

Inga Early adopters

Hade min familj tillhört de så kallade Early adopters, det vill säga de som är före alla andra med beteendeförändringar hade min reaktion inte varit lika stor.

Men min familj är snarare antiteknisk. Cykla, simma, hoppa premieras mycket högre än att hålla på med surfplattan eller titta på TV.

Nu är YouTube kunskapskällan för min familj.

YouTube är folkbildning.

Jag googlar. Orden folkbildning och YouTube ger cirka 40 000 träffar.

Folkbildning och SVT ger cirka 50 000. Mycket ovetenskaplig metod men det säger mig ändå något. YouTube är en utmaning för public service.

Folkbildning - en del av ps

På Google hittar jag även ett citat av Thomas Nilsson: "Folkbildning ligger ju i hjärtat av public service". Hur ska vi då hantera att något utmanar vårt hjärta?

Tidigare har påståendet varit kvalitets-argumentet, det vill säga att vi erbjuder högre kvalitet - allt från foto, ljud till dramaturgi och genrebredd.

Visserligen finns det enorma mängder ointressanta kattklipp med dåligt ljud och bild på YouTube.

Men här finns också numera en enorm tillgång av proffsgjorda filmer från hela världen med sådan ämnesbredd som inget mediehus kan komma i närheten av. Allt ifrån hur du sätter ihop en IKEA-möbel till musikprogram till debatter på arabiska om konflikten i Mellanöstern.

Lång tradition av lärande

För mig är det viktigt att folkbildning är fortsatt hjärtat av SVT.

Vi har en lång tradition av att lära våra tittare saker på ett underhållande sätt.

Fem myror är fler än fyra elefanter, Historieätarna, På spåret, Vem vet mest, Antikrundan och många titlar därtill.

Oavsett genre och åldersgrupp.

Jag googlar. Orden folkbildning och YouTube ger cirka 40 000 träffar. Folkbildning och SVT ger cirka 50 000. Mycket ovetenskaplig metod men det säger mig ändå något. YouTube är en utmaning för public service.

28 gillar detta