23 mars

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Anders Hvidfeldt
Nyhetskrönika
Anders Hvidfeldt, Presschef

Publicerad 17 mars 2015 10:00

Melodifestivalen lyfts på ledarsidorna

”Här fanns landsbygdens dansbana i skogsdungens folkpark, de ensliga vita vidderna i fjällen och storstadsfenomen som klubbar natten lång med selfiepinnen i högsta hand.”

Så kan Melodifestivalen också beskrivas. Citatet hämtat från Opinion-sidan i Smålandsposten i måndags.

Visst har det skrivits en hel del kritiskt i svenska medier om Melodifestivalen de senaste sex veckorna. Om app-haverier, låtar som påstås vara plagiat och budgeten för Sveriges populäraste tv-sända musikfest.

Åsikterna är många om Melodifestivalen. Så har det alltid varit, och så kommer det alltid att vara.

Att Melodifestivalen hyllas på ledar- och opinionsidor hör inte direkt till vanligheterna. Där brukar det inte sällan handla om att tävlingen hellre borde sändas i någon av de kommersiella tv-kanalerna.

Det gamla och nya

Men i Smålandsposten häromdagen skrev Kristina Bingström så här, under rubriken ”En fin bild av Sverige”:

”…Det gamla och det nya, tradition och förnyelse, ung och gammal, stad och land. Förenade på en scen i samma tävling. Intill och efter varandra och i trygga händer hos programledarparet Sanna Nielsen och Robin Paulson. Det är fint tycker jag…”.

Och i Dagens Nyheter, landets största morgontidning, tvärvände Hanna Fahl i en krönika i kulturdelen i lördags och skrev att hon nu gnällt färdigt för i år, ”…på artist- och låturvalet, på manuset och mellanakterna, på tittarna som röstar fel och på SVT som lanserat en halvfärdig app..”.

Därefter slog Hanna fast att ”…allt är förlåtet nu. Det här är det bästa Melodifestivalen-startfältet på åratal”, bara för att fortsätta: ”…En Kvinnaböske för barnen och pensionärerna, några älskvärda Instagramkändisar för ”Paradise hotel”-generationen. En utfyllnadsballad, en gymhit, och äntligen får vi höra samiska i tävlingen…”.

Högkvalitativ schlagersäsong

Och för er som inte läser DN måste jag även citera slutet på Hannas hyllningskrönika: ”…grattis, SVT, till en högkvalitativ schlagersäsong med skickliga programledare och en rafflande finaluppgörelse…”.

Kul läsning, eller hur? Att skaffa sig en samlad bild av och läsa allt som skrivs om Melodifestivalen är mer än ett heltidsjobb. För flera personer, i flera veckor.

Bara den senaste veckan publicerades över 1500 artiklar om Melodifestivalen i svenska tryckta och digitala medier. I topp Expressen, med 39 artiklar online och 28 artiklar i papperstidningen.

Även TT Nyhetsbyrån, stor leverantör av nöjes- och featurematerial till dagspressen, skrev mycket om Melodifestivalen under dagarna före och efter finalen i lördags, totalt hela 29 artiklar.

Morgontidningarna

Melodifestivalen är numera hett stoff även i de stora morgontidningarna. Göteborgs-Posten publicerade den senaste veckan 26 artiklar på webben, att jämföra med Svenska Dagbladets 19 och Dagens Nyheters 18.

Aftonbladet då? Faktiskt lite överraskande ”bara” sexa på Mello-toppen, med 23 online-publiceringar och 15 artiklar i papperstidningen.

Till sist, när jag ändå är inne på siffror. Gissa hur många artiklar som skrivits om Melodifestivalen sedan årsskiftet, alltså under knappt tre månader? Nära 7500 artiklar! Inget annat tv-program genererar ens i närheten av så stort medieintresse.

I toppen på den listan ligger TT Nyhetsbyrån, med 164 artiklar. I botten, med en Mello-publicering sedan 1 januari, återfinns bland annat Kamratposten, Amelia, Mitt i Vallentuna och tidningen Fokus.

6 gillar detta