15 december

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Lena Glaser
Ledarkrönikan
Lena Glaser, Programdirektör interaktivt utbud och plattformar

Publicerad 6 mars 2015 07:00

Behovet av att vara med och påverka

Plötsligt bara händer det. Jag tänker på Melodifestival-appen. Denna på kort tid galet populära lilla interaktiva sak.

I skrivande stund har cirka 600 000 personer laddat ned den och drygt 400 000 har aktiverat den för att kunna hjärtrösta. Bara namnet - så fint!

Och röstat med hjärtat har publiken gjort. Men även röstat ”vanligt” via sms och med bidrag till Radiohjälpen. Publiken har engagerat sig, precis så som vi vill att de ska göra.

Vi har länge pratat om ”meningsfull interaktivitet”. Till skillnad mot meningslös då alltså. Kanske låter hårt. Men vi har långt ifrån varit ensamma om att söka efter svaret på vad det där behovet egentligen är: det som folk sägs ha av att vara med och påverka, tycka till, interagera med hjälp av olika digitala verktyg.

Få har aktiverat sig

Genom åren har vi gjort en del försök, mer och en del mindre framgångsrika.

Gemensamt för dem har många gånger varit att ganska få har aktiverat sig. Och vår slutsats har varit att det nog måste kännas som att det spelar roll att man deltar, att det gör någon form av skillnad.

Det såg vi i samband med Din röst - publikdialogen kopplad till valet. Där hade vi en stor arena för diskussion, som på olika sätt påverkade ämnesval och diskussioner i inslag som gjordes och det blev därmed tydligt för publiken att det var ”på riktigt”. Tror jag.

Det måste också vara enkelt. Enkelt att komma igång och enkelt att förstå hur det fungerar.

Inte slumpen eller tur

Att koppla ihop Melodifestivalens app-framgång med reklamen för trisslotter (som ju har en liknande ”plötsligt-slogan”) riskerar dock att leda associationen fel. Som om det vore slumpmässighet och tur.

Det är det inte. Tvärtom är det resultatet av ett gediget arbete som gjorts kring Melodifestivalen och som bland annat mynnade ut i detta app-tänk.

Det är också ett väldigt bra exempel på ett konvergerat projekt: ATV och SVTi har arbetat tätt ihop, med ett resultat som också blir sant konvergerat.

Modet att gå vidare

Melodifestivalens app-framgång säger oss också något om att det är viktigt att uppehålla energin och att ha modet att gå vidare, pröva och pröva igen.

Att det vi inte lyckas med fullt ut första gången, många gånger blir viktiga steg på vägen mot det riktigt lyckade.

Men också att det ibland är det enkla och närliggande som är grejen: kanske så nära att man inte självklart ser det.

Vad är nästa självklara, enkla och för publiken på riktigt betydelsefulla grej?

Vad är andra exempel på meningsfull interaktivitet, kopplat till våra program och till vårt uppdrag?

15 gillar detta