15 oktober

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Jonatan Ericson
Stafetten
Jonatan Ericson, Youtube-redaktör

Publicerad 28 januari 2015 07:00

- Vi kan lära mycket av Youtube

Direktkontakten med tittarna där man tillsammans utvecklar och formar en bra produkt. Det är något som SVT kan lära från Youtube, skriver Jonatan Ericson  i Stafettenkrönikan.


Kristian Lindquist skickade vidare stafettfrågan till SVT:s nya Youtuberedaktör sedan en månad, Jonatan Ericson på SVT Kommunikation, med frågan "Vad kan SVT lära sig av Youtube?"

Jag tycker att formuleringen av frågan sätter fingret på något viktigt. Frågor, som jag fått betydligt oftare när jag arbetat med andra företag, har snarare varit i stil med Varför ska bry oss om Youtube? eller Vad kan vi tjäna på Youtube?

Men frågan som Kristian skickade vidare var vad vi kan lära oss av Youtube? Det tycker jag illustrerar den nyfikenhet, engagemang och öppenhet som jag stött på under min korta tid på SVT och som gör mitt jobb väldigt roligt.

Egentligen är det en fråga som man kan diskutera och problematisera i all oändlighet, men jag tänkte fokusera på ett par insikter om producenter och konsumenter på Youtube, som jag tror kommer att bli allt mer aktuella i framtiden.

Kontakt med publiken – på riktigt

Vi har fantastiska medarbetare på Tittarservice som har ständig kontakt med publiken och lyfter deras frågor och förmedlar feedbacken vidare till berörda redaktioner och medarbetare.

Den stora skillnaden för kanaler på Youtube är att det inte finns något mellansteg mellan producent och tittare – tittaren står i direktkontakt med avsändaren. Dessutom kommer feedbacken in löpande medan programmet produceras.

Kan följa engagemanget

Det gör att producenten i sin tur kan följa engagemanget och reaktionerna i realtid och inom ett par timmar veta om man är på väg i rätt riktning.

Man vet vilka man når, hur dom hittar dit, vad dom gillar, ogillar och vad de vill se mer av. Man kan se exakt när i klippet som tittaren tröttnade och kan hela tiden förbättra och utveckla sin produkt.

Tillsammans med tittaren

Framgångsrika kanaler på Youtube har dragit nytta av den statistik som finns och den feedback som kommer från tittarna. Man formar programmet tillsammans med tittarna och har lyssnat på vad som uppskattas och vad som kan förbättras.

Slutresultatet blir en produkt som ständigt utvecklas och man bygger en stark relation mellan tittare och producent.

På köpet får man starka ambassadörer som sprider programmet vidare.

Rollerna luckras upp

Youtube har funnits i ca tio år och har på den tiden demokratiserat det som tidigare varit förunnat ett fåtal. Vem som helst kan med enkla medel producera och distribuera rörlig bild. På gott och ont.

Frågan om vem som är producent, vem som är konsument och vem som är annonsör blir allt mer svårtydd. Ett livsmedelsföretag kan skapa nästa ”Mat-Tina” och samtidigt få konkurrens av en karismatisk hemmakock.

Vilkten av profilering

Eftersom detta sker i en tid där tittare och konsumenter blir allt mindre varumärkeslojala ökar vikten av profilering. Att skapa karaktärer och profiler är visserligen inget nytt, men det som många lyckas väldigt väl med på Youtube är att bygga starka relationer mellan profil och tittare.

Tittarna följer profilen – inte nödvändigtvis programformatet eller kanalen.

Klart står att konkurrensen i produktion av rörlig bild är större än någonsin och vikten av att lyssna på publiken, bjuda in till delaktighet och skapa starka relationer till tittarna blir allt mer viktig.


Jag skickar stafettpinnen vidare till Arash Mokhtari, reporter på SVT Nyheter, med frågan: ”Hur hanterar ni hatet i era mejlboxar?”

Den stora skillnaden för kanaler på Youtube är att det inte finns något mellansteg mellan producent och tittare – tittaren står i direktkontakt med avsändaren. Dessutom kommer feedbacken in löpande medan programmet produceras.

247.e602927b0367954b71afe602927b0367

14 gillar detta

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör