14 oktober

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Anders Hvidfeldt
Nyhetskrönika
Anders Hvidfeldt, Presschef

Publicerad 19 januari 2015 06:00 - Uppdaterad 19 januari 2015 07:59

271 000 artiklar handlade om SVT

Jag har sagt det förut – och säger det igen: SVT är ett av landets mest omskrivna företag.

Förra året förekom SVT på ett eller annat sätt i 271 000 artiklar publicerade i svenska tryckta och digitala medier.  271 000 knäck… känn på det!

Varje januari vid den här tiden brukar jag göra en körning i Retriever för att få en bild av SVT:s genomslag i media under året som precis gått.

Med tanke på den otroliga mängden artiklar om SVT gäller det att försöka avgränsa sökandet. Den här gången valde jag att främst titta närmare på hur många publicerade artiklar på webben under 2014 som haft med SVT i rubriken.

För att få en jämförelse bad jag dessutom Retrievers hjälpsamma supportavdelning att lägga upp exakt samma sökning för TV4.

Överlägset störst

Resultatet? SVT är överlägset störst, hur man än vänder och vrider på siffrorna. Ett exempel: Under 2014 publicerades 6005 artiklar på webben med SVT i rubriken. Motsvarade siffra för TV4 var 2734 artiklar.

Det potentiella antalet läsare (räckvidden med andra ord) av de dryga 6000 SVT-artiklarna var…håll i er nu…875 miljoner läsare, att jämföra med 436 miljoner för TV4.

Och hur i hela världen är de räckviddssiffrorna framräknade undrar kanske vän av ordning? Här litar jag blint på Retriever, som i sin tur anger Tidningsstatistik (TS), SIFO och Orvesto som källor.

Tre senaste åren

När det gäller antalet webbpublicerade artiklar med SVT i rubriken är vi alltså mer än dubbelt stora som konkurrenten på Tegeluddsvägen. Och inte bara under 2014, så har det faktiskt sett ut de tre senaste åren.

Den tydliga trenden är att webben tar över mer och mer, och att print sakta men säkert stannar upp. Helt i linje med den pågående krisen för tryckt media, då allt fler tidningshus prioriterar online-journalistik före papperspubliceringar.

Kvällstidningarna toppar

Aftonbladet och Expressen toppar inte oväntat listan över de tidningar som oftast skriver om SVT:s programutbud, både på webben och i print. Statistiken visar att Aftonbladet under 2014 publicerade 334 artiklar med SVT i rubriken, snudd på en artikel om dagen med andra ord. Efter de två kvällstidningarna på webbtopplistan kommer Göteborgs-Posten, följt av Svenska Dagbladet och TT Nyhetsbyrån.

Även TV4 är mest omskrivet i kvällspressen, men därefter kommer Dagens Media och Resumé. Branschpressen är helt klart, och inte oväntat, mer benägen att skriva om kommersiell tv än om public service.

Astrid mest omskriven

Till sist, när jag ändå är inne på topplistor: en liten titt på mediegenomslaget för SVT i december. I särklass mest omskriven var Kristina Lindströms dokumentärserie ”Astrid – en berättelse om Astrid Lindgrens liv och tid”. Bara Expressen publicerade 19 artiklar (elva i print, åtta på webben) om Astrid-serien.

Men Dagens Nyheter var inte långt efter, med tretton artiklar, varav tio i papperstidningen. Den 4 december vek DN Kultur tre sidor åt Astrid, och på självaste julafton handlade DN:s huvudledare om Astrid och i kulturdelen belönades serien med betyget fyra och en hyllande recension med rubriken ”Rafflande och gripande om ett sekellångt liv”.

Hack i häl

Med totalt 355 artiklar blev Astrid SVT:s vinnare i media i december. Men två dramaserier kom hack i häl: Peter Birros ”Viva hate” (342 publicerade artiklar) och ”Den fjärde mannen” med Rolf Lassgård, Claes Malmberg och Helena af Sandeberg i huvudrollerna (264 artiklar i december, 347 totalt eftersom serien fortsatte efter årsskiftet).

Nu nollställer jag ”räkneverket” och siktar in mig på 2015 istället. Skulle inte bli det minsta förvånad om SVT uppmärksammas ännu mer i år.

247.e602927b0367954b71afe602927b0367

5 gillar detta

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör