18 juni

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Anders Hvidfeldt
Nyhetskrönika
Anders Hvidfeldt, Presschef

Publicerad 18 december 2014 11:15 - Uppdaterad 18 december 2014 12:28

Musikhjälpen - en veritabel succé

Vietnamesisk Banh Mi, långbakad fläskkarré i pitabröd med coleslaw, picklad rödlök, sesamfrön och lime… jag säger bara yummy!

Rätten såldes i mattältet på ”Kärlekens torg” i Uppsala i söndags och bara försäljningen där drog på sex dygn in otroliga 773 142 kronor till Musikhjälpen.

Att fånga detta fantastiska årliga direktsända insamlingsevenemang i en kort kröniketext låter sig inte göras.

Men jag kan ändå inte låta bli att i alla fall försöka ge en liten ögonblicksbild. För något mer upplyftande, livgivande, entusiasmerande och medryckande än Musikhjälpen finns ju inte.

Ta bara det här med maten, lagad och serverad av proffskocken Carl Bodin Svensk, hans sidekick Staffan Lundberg (till vardags trailerproducent på SVT Kommunikation) och, icke att förglömma, deras volontärer som anmält sig via Radiohjälpens Facebook-grupp.

Halvt ton gris

- Vi har räknat ut att vi sålde ett mål mat och en dricka varje minut dygnet runt de 144 timmarna som Musikhjälpen pågick, berättar Staffan.

- Totalt gick det åt ett halvt ton gris och 2,3 ton grönsaker under veckan. Vi fick allt gratis från olika leverantörer och hade inga omkostnader, inte ett enda utlägg.

Inte undra på att jublet bröt ut både hos Kodjo, Linnea och Petter inne i Musikhjälpen-huset och bland publiken på torget utanför när Carl och Staffan på söndagskvällen avslöjade hur mycket pengar från matförsäljningen som gick oavkortat till kampen mot hiv.

Jobbade 118 timmar

Men hallå, hur orkade ni? Sov ni inget under de sex dygnen Musikhjälpen höll på?

- Njaee. Inte mycket. Vi har räknat ut att vi jobbade 118 timmar totalt. Så det blev väl en tre-fyra timmars sömn per natt, på sin höjd, säger Staffan.

Uppåt 150 personer arbetade i skift, 24 timmar om dygnet, under Musikhjälpen-veckan i Uppsala. Inte bara med tv- och radiosändningen, utan också i redaktionen, med sociala medier och med själva insamlingen.

Många kända ansikten

Att titta in backstage känns också som att besöka en filial till SVT i Malmö och Växjö. Tomas Olsson, Olle Soprani, Claes Wemar…idel kända SVT-ansikten arbetar med Musikhjälpen, och i teamet finns även projektledaren Pär Nordahl.

- Jag har redan ”15-angst”, säger Pär med ett finurligt flin.

Först begriper jag absolut ingenting. ”15-angst”, vad är det..? Men så trillar poletten ned. Pär har redan börjat fundera på hur nästa års Musikhjälpen ska kunna toppa årets upplaga.

30,5 miljoner kronor

Musikhjälpen 2014 slog ju rekord, med hela 235 000 engagemang, 30,5 miljoner insamlade kronor och ett tryck i publiken på torget mitt i Uppsala som överträffade draget i både Göteborg och Malmö tidigare Musikhjälpen-år.

På tåget tillbaka hem till Stockholm funderar jag på vad det är som gjort Musikhjälpen till en sån veritabel succé – och konsulterar några i min närhet som tycker om projektet.

- För mig är Musikhjälpen en tradition numera, precis som julvärden. Det är extra fint att folk samlas i ett ovisst politiskt läge, mitt i julruschen, och ger pengar. Sen gillar jag att Musikhjälpen inkluderar människor i alla åldrar, menar min son Nisse, 28 år.

Lugnt luta sig tillbaka

Anna, 59 år, bor på landet i norra Roslagen och arbetar inom vården när hon inte sköter om fåren på sin och maken Anders bondgård.

- Jag är alldeles betagen av Musikhjälpen. Alla är snälla hela tiden, och man kan lugnt luta sig tillbaka och njuta och veta att inga elakheter poppar upp. Mer sånt behöver vi, hälsar Anna och man kan inte annat än hålla med.

Också fasen att man ska behöva vänta ett helt år innan det är dags igen. Ropen skalla, mer Musikhjälpen åt alla, typ. (-:

247.e602927b0367954b71afe602927b0367

17 gillar detta

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör