22 juli

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Martin Österdahl
Ledarkrönikan
Martin Österdahl, Programdirektör Allmän TV och Sport

Publicerad 8 december 2014 06:00

Hösten då vi kom tillbaka

Det minskade tittandet i broadcast har vänt för SVT under hösten, skriver programdirektör Martin Österdahl i sin krönika.

”Detta var hösten då vi kom tillbaka med kraft. SVT:s minskning i tid i broadcast fram till vecka 12 var - 17%. Nu står det räkneverket på - 7%.”

Vi började året med att prata om ett lömskt nuläge. En stark position samtidigt som det fanns tydliga tecken på att vårt genomslag på totalen var hotat.

Den tolvmånaders period som löpte från augusti 2013 - augusti 2014 var dramatisk. Vi hade i tjugo år talat om att mediekonsumtion mellan TVn och datorn skulle konvergera, nu såg det ut som att det verkligen hände.

Men precis som i fallet med musikindustrin så haltade substitueringen, det vill säga vi kunde inte se att tappet i minutrar i tv-tittande i broadcast motsvarades i ökade minutrar av streamad video.

Det kan vi fortfarande inte. Inget konstigt med det, samma sak var det när försäljning av cd skivor tappade mycket snabbare än vad nedladdningen av musiken ökade.

Exempel från historien

Det intressanta med exempel från historien är att det verkligen inte alltid är så att den "bästa" tekniken eller den bästa tekniska standarden vinner i längden. Minns kriget om standard på videoband, DAT kassetter och minidisc osv.

Det som teknik, eller hårdvaruföretagen gjorde på 80- och 90-talen var att de köpte mjukvara - innehåll - för att vinna kampen om framtiden. Det är därför det finns ett stort skivbolag som heter SONY. Exklusivt innehåll säljer ny hårdvara, nya standards och nya plattformar.

Det finns ingenting ännu som tyder på att det skulle vara annorlunda för oss i TV-branschen. Detta var hösten då vi kom tillbaka med kraft och med starkt engagerande innehåll.

Tio procentenheter

SVT:s minskning i tid i broadcast fram till vecka 12 var - 17%. Nu står det räkneverket på - 7% . Alltså har tio procentenheter av tappet återhämtats från och med mars.

Min tro är att vi kommer knapra in en del till innan året är slut. Under hösten har SVT1 varit större än TV4 alla veckor utom en. Från vecka 34 har broadcast totalt tappat -3,3%. SVT- 0,4% och TV4 med drygt -5%.

Vi har med andra ord rejält ökat vår konkurrenskraft under hösten.

Kvalitet och originalitet

Vi ser hur tittarna ställer andra krav på kvalitet och originalitet i vårt innehåll.

Vår uppgift är att söka upp den originella idén, den goda berättelsen och det goda personliga och emotionellt engagerande berättandet. Detta kommer inte till oss av sig självt.

Vi måste öppna upp oss och söka upp det vare sig det är ett tyskt formatbolag som producerar i Norge (Allt För Norge), eller två medberoende medieprofiler med modet att tala om gripande personliga berättelser om alkoholism (Djävulsdansen) eller två starka karaktärer med en ny och unik take på ett utländskt format (Historieätarna).

Originalitet, unika idéer och gott berättande är fortsatt vägen fram. Många älskar ny teknik. Fler älskar att inspireras, upplysas och underhållas av starka emotionella upplevelser.

Min tro är att vi kommer knapra in en del till innan året är slut. Under hösten har SVT1 varit större än TV4 alla veckor utom en. Från vecka 34 har broadcast totalt tappat -3,3%. SVT- 0,4% och TV4 med drygt -5%.

247.e602927b0367954b71afe602927b0367

12 gillar detta

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör