19 augusti

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Daniel Ekelöf
Sista ordet
Daniel Ekelöf, Teknikchef SVTi

Publicerad 30 oktober 2014 13:02

SVT:s nya konkurrenter

Utvecklingen för online-tv fortsätter att gå med en rasande fart. SVTi:s teknikchef Daniel Ekelöf gör tre spaningar och menar att vi måste lyfta blicken och jämföra SVT:s playtjänster med delvis nya konkurrenter.

De senaste veckorna har en rad ”larm”-rapporter kommit om hur snabbt online-TV växer just nu.

Rapporter har inkommit både i Sverige från Mediavision och från USA där nu icke-linjärt tv-tittande har gått om linjärt tv-tittande i total tittartid Amerikanska hushåll tittar på 17 timmar icke-linjärt och 11,5 timmar linjärt i veckan.

Detta är dock med reservationen att det gäller hushåll med bredband och bredband är inte riktigt lika utbyggt i USA som i Sverige. Några veckor tidigare så rapporterades att amerikanska kabel-tv-bolag numera har fler bredbandskunder än tv-kunder.

Det går helt enkelt med en rasande fart.

Lanserar fristående playtjänster

Intressant i veckan som gått är också att flera stora tv-bolag i USA har gått ut och sagt att de ska lansera fristående Play-tjänster såsom vår egen.

I första hand tänker jag på CBS och HBO som för första gången i går ut och säger att det ska lansera tjänster som är fristående från deras broadcast-abonnemang.

Det är viktigt eftersom det börjar röra runt på den annars ganska rigida amerikanska TV-marknaden. Där ligger vi faktiskt före i Europa och speciellt i Norden. Jag ser med spänning fram emot hur detta kommer utvecklas.

"Oheliga allianser"

En tredje spaning från USA är att de ”oheliga allianserna” som jag nämnt tidigare börjar röra på sig. Verizon (en av de största kabel-TV och bredbandsoperatörerna) börjar experimentera med att agera återförsäljare åt Netflix.

Hur går det då för SVT?

Jo tack rätt bra, vi växer stadigt med cirka 40 procents tillväxt online video på årsbasis. Det är inte explosionsartat men det går åt rätt håll och på det stora hela behåller vi vår starka position jämt emot de andra tv-bolagen i Sverige.

Vad vi dock kan vara lite oroliga för är att vår totala andel minskar något när kakan blir större, det finns många fler att konkurrera mot idag. Det kan vara så att vi inte längre ska jämföra oss i MMS-gruppen utan lyfta blicken mot andra nya konkurrenter.

Fortsätt tänja gränser

Vad ska vi då göra för att hänga kvar och fortsätta växa?

Enkelt: fortsätta tänja gränser och skapa innovationer, nå fler skärmar och apparater, fortsätta producera unikt, relevant och spännande innehåll som berör och engagerar.

Men det där med fler skärmar blir mer och mer komplext. Eller enklare, beroende på hur man ser det.

Tre aktörer börjar försöka koppla greppet om tv-marknaden, de kommer naturligtvis från teknik- och mjukvaruhållet:

  • Apple ligger bra till med AppleTV och olika former av Airplay.
  • Google i en trefrontsattack i form av Android TV, Chromecast och Nexus player
  • Amazon med Fire TV och Fire TV Stick.

Just nu stödjer vi Apple TV och är på god väg att stödja Chromecast. Vi får se vad som blir nästa steg!

9 gillar detta