15 oktober

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Mathias Gerdfeldter
Stafetten
Mathias Gerdfeldter, Webbreporter, SVT Nyheter

Publicerad 29 oktober 2014 11:01 - Uppdaterad 29 oktober 2014 13:20

Måste hänga med i sociala utvecklingen

”Om SVT och andra medier ska fortsätta nå sin målgrupp gäller det att inte bara hänga med i den tekniska utvecklingen, utan även i den sociala” skriver webbreporter Mathias Gerdfeldter i sin krönika i Vipåtv idag.

Robin Linderborg skickade vidare stafettpinnen till Mathias Gerdfeldter, webbreporter på SVT Nyheter, med frågan: "Vad ser du som ny på SVT för utmaningar för SVT Nyheters onlinesatsningar framöver?" Han svarar:

Som ung i dagens mediebransch får man ändå erkänna att det är spännande att man får pröva på en hel del olika arbetsplatser under de första åren.

Efter webbjobb på radio, ett par tidningar och nu SVT tycker jag alltid att det är intressant att få vara med om hur olika medier jobbar för att hänga med i omställningarna vår bransch just nu genomgår.

Något jag uppskattar med just SVT är att man inte försakar gamla publiceringskanaler för nya. Visst måste väl resurser ibland omfördelas, men samtidigt som den digitala journalistiken och onlinesatsningarna utvecklas, lever såklart journalistiken kvar även i företrädesvis tv-sändningar och i text-tv.

Det vore dumt att försaka en existerande tittarskara i jakten på nya webbesökare.

Ta vara på kompetens

En uppenbar utmaning finns dock i att ta vara på den kompetens som finns i en kanal för att förstärka de andra.

Jag kan känna att det fortfarande finns en viss tröskel för olika arbetslag inom SVT Nyheter att kommunicera med varandra.

Visst, ingen har såklart tid att springa runt och fråga varenda medarbetare om feedback på varenda grej, men jag tror exempelvis att webb- och tv-reportrar har mycket att lära varandra.

Detsamma gäller den för många mystiska datajournalistiken som SVT Pejl håller på med. Det finns så mycket kunskap där som bara väntar på att kombineras rätt med all den övriga spetskompetens som finns i huset.

Fler live-studiosändningar

Ett annat exempel är diskussionerna om fler live-studiosändningar direkt på webben. I det nya medielandskapet är SVT som bekant långt ifrån ensamt som tv-medium. Utmaningen här ligger i att, faktiskt, komma ikapp kvällstidningarnas extremt ambitiösa tv-satsningar på webben.

Återigen, det finns en sådan enorm tv-kompetens inom det här företaget. Nu gäller det bara att överföra den så att den blir lika självklar även i webbsändningar.

Häng med i publikens förflyttning

Och apropå föränderliga medielandskap, detsamma gäller ju också nätkulturen. Om SVT och andra medier ska fortsätta nå sin målgrupp gäller det att inte bara hänga med i den tekniska utvecklingen, utan även den sociala.

Nyckelorden för de flesta nyhetsmedier har under senare år varit ”sociala medier”, och med det underförstått de heliga graalarna Facebook och Twitter.

I ärlighetens namn tog det ett tag för svenska medier att hitta dit, och att aktivt börja använda dem som publiceringskanaler.

Vart går de istället?

Nu rapporteras om att många, framförallt unga, väljer att lämna eller aldrig ens närma sig Facebook. Vart går de i stället?

Det finns en uppsjö av nya sociala medier och appar som lockar. Vore det inte kul att vara först med att möta den nya, unga publiken där?

I stället för att vänta på att någon annan upptäcker "det nya Facebook", kan man göra sig sedd lite överallt. Eller i alla fall försöka.

Det vore så synd att vara sist på bollen in i det oundvikliga nya.

Stafettpinnen vill jag skicka vidare till webb- och text-tv-reporter Lars Aden Lisinski, med frågan: "Hur är SVT som första arbetsplats för en nyutexaminerad journalist?"

Fakta: Stafetten startade i Vipåtv för knappt nio år sedan. En utvald medarbetare skrev en text och skickade en fråga vidare till en annan medarbetare. Sedan dess har Stafetten löpt fritt mellan ca 175 personer på SVT.

247.e602927b0367954b71afe602927b0367

15 gillar detta

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör