24 januari

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Lowe Östberg
Stafetten
Lowe Östberg, Projektledare SVT Nyheter/Lilla Aktuellt

Publicerad 1 oktober 2014 07:00

360 grader och ibland lite till

Mikael Johansson skickade vidare stafettpinnen till Lowe Östberg, projektledare på SVT Nyheter/Lilla Aktuellt, med frågan "Hur ser framtiden ut på webben? Hur ska man lyckas fånga upp den nya digitaliserade generationen?”. Lowe svarar:

Det är 2014 och vi pratar fortfarande om detta mysterium webben. Denna konstiga yta som bara är där hela tiden, utan fasta tider när något börjar eller slutar, ingen självklar time-line från a till ö att hålla sig i och ingen tydlig kvittens på om vi nått vår publik eller inte.

Och fortfarande avslutar ofta den lite nervösa frågan ”Å vad gör vipå webben då?” många redaktionsmöten. Möten där reportage, påor, löpbilder och allt annat kopplat till broadcast, dissekerats ner i minsta detalj. För oss tv-människor tycks webben fortfarande vara något högst skrämmande, diffust och svårt.

Stark nyhets-app

Visst, jag raljerar. Mycket har såklart hänt, fantastiska saker faktiskt - inte minst i min sfär på nyheterna med en utbyggd Online-redaktion, en stark nyhets-app, ett fantastiskt genomslag i sociala medier (särskilt nu kring valet) och en databasjournalistik i världsklass. Vi har lyft oss rejält.

Men frågan om hur framtiden ser ut på webben handlar ju egentligen inte om ”Å vad gör vi på webben då?”. Det handlar om vad vi vill att SVT ska vara för vår publik i det stora hela.

Hur mycket vi är beredda att involvera, engagera och interagera. Hur närvarande vi klarar att vara i människors vardag.

Byggt relation med publiken

På Lilla Aktuellt har vi under flera år jobbat med att bygga en stark relation med vår publik, något som resulterat i en mycket bra träffbild i vår målgrupp.

Det började ganska blygsamt med några publika satsningar per termin. Idag ler jag nästan åt det, för nu utgår vi ifrån vår publik i nästan allt vi gör. Det pågår hela tiden publika satsningar, ofta flera samtidigt.

Och de börjar inte alltid i TV. Det kan vara något vi surrat om på Instagram eller på sajten som vi märker engagerar, något som vi då självklart lyfter in i programmet.

360-gradersmodellen

Från det leder vi gärna vidare tillbaka till sajten eller sociala medier, där diskussionen och inspelen från publiken fortsätter. Inte sällan betyder det ännu en uppföljning i broadcast.

Vi brukar kalla det 360-gradersmodellen, då vi går hela varvet runt över alla plattformar, och ibland lite till. Vi fortsätter helt enkelt så länge ämnet lever och engagerar vår publik.

Kvittot på att det här fungerar är, förutom våra starka tittarsiffror i målgruppen, det enorma engagemang vi möter hos vår publik vart vi än rör oss.

Lilla Aktuellt-kollen

Och nu har vi också fått ett nytt verktyg att kommunicera med. Du har väl inte missat vår nya mobilapp Lilla Aktuellt-kollen?

Den är så publik och bra, så framöver kommer nog många av våra morgonmöten faktiskt börja med frågan: ”Å vad har vi i appen idag då?”.

Stafettpinnen skickar jag vidare till Robin Linderborg, datajournalist på SVT Pejl, med frågan "Vad betyder datajournalistiken för SVT?"

På Lilla Aktuellt har vi under flera år jobbat med att bygga en stark relation med vår publik, något som resulterat i en mycket bra träffbild i vår målgrupp.

247.e602927b0367954b71afe602927b0367

4 gillar detta

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör