30 april

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Åsa Edlund Jönsson
Sista ordet
Åsa Edlund Jönsson, Projektledare SVT:s valsatsningar

Publicerad 24 september 2014 07:00 - Uppdaterad 24 september 2014 14:33

Valet 2014 - Samarbetsvalet

”Sällan har vårt företag varit så samtrimmat över både divisioner och publiceringsplattformar - och sällan har vår journalistik fått ett sådant genomslag trots att konkurrensen varit tuffare än någonsin” skriver Åsa Edlund Jönsson, projektledare för SVT:s valsatningar, i sin krönika när hon summerar valet ur ett SVT-perspektiv.

Visste ni att statsvetarna döper varje val? Valet 2010 hette Åttapartivalet. Den här gången lutar det åt Pisavalet eftersom skolfrågan var svenska folkets viktigaste valfråga.

Hade jag, med ett internt SVT-perspektiv, fått döpa valåret 2014 hade det blivit ”Samarbetsvalet”.

För sällan har vårt företag varit så samtrimmat, över både divisioner och publiceringsplattformar, som under detta projekt.

Och sällan har vår journalistik fått ett sådant genomslag trots att konkurrensen varit tuffare än någonsin tidigare.

Riks och regionalt

Under valåret 2014 jobbade hela Nyhetsdivisionen, riks och regionalt, tillsammans och granskade svenska folkets viktigaste valfrågor under gemensamma projektet #dinröst.

ATV inledde valåret med ”Nyfiken på partiledaren” och fortsatte sedan att leverera såväl valprogram som studio, teknik och utsändning av utfrågningar, dueller, slutdebatter och valvakor (EU och riks).

1,7 gjorda kompasser

SVTi skapade tillsammans med Nyhetsdivisionen inte bara en valsajt, utan också två andra stora onlinesuccéer; Valkompassen (1,7 miljoner gjorda kompasser totalt) och valresultattjänsten som aldrig varit så bra, så klickad och med service ner på valdistriktsnivå.

Valprojektet hade som målsättning att finnas till för alla. Därför fanns vi på alla plattformar (TV, webb, sociala medier) med lika stor kärlek och lika stort engagemang.

Det, i kombination med samarbetet över alla gränser, är kanske också förklaringen till att vi klarade den nya konkurrensen på ett starkt sätt.

SVT utmanades

För 2014 var också året då nya aktörer, bland annat kvällspressen, utmanade SVT på TV-området med stora debatter och egna valvakor. Dom gjorde det bra och det blir spännande att följa deras utveckling.

Men när vi summerar valåret publikt ser vi att SVT klarade konkurrensen på ett utmärkt sätt. Valsöndagen får exemplifiera detta; valvakan sågs som mest av nästan 2,9 miljoner tittare, valvakan online hade 300 000 unika besökare (mest sedda programmet i Sverige online), taggen #dinröst blev valsöndagens mest använda tagg med tiotusentals tweets och runt 9000 inskickade bilder.

Lyssnat på folket

SVT har under detta valår gått från att vara en megafon till att bli ett företag i dialog med publiken. Vi har lyssnat på svenska folket och låtit deras vardag spela en viktig roll på valscenen.

Publiken har svarat genom att se våra program, läsa våra artiklar, använda våra webbtjänster och dela med sig av sin vardag i sociala medier. Det är en bra språngbräda för SVT in i framtiden.

Pisavalet?

Visste ni förresten var ordet Pisavalet kommer ifrån? Jo, från en av SVT:s tittare, Edin Dzanic.

När vi bad SVT:s publik att hjälpa statsvetarna att döpa årets val var han en av tusentals som skickade in namnförslag via #dinröst och på så sätt bidrog i det offentliga samtalet tillsammans med SVT.

Valvakan sågs som mest av nästan 2,9 miljoner tittare, valvakan online hade 300 000 unika besökare (mest sedda programmet i Sverige online), taggen #dinröst blev valsöndagens mest använda tagg med tiotusentals tweets och runt 9000 inskickade bilder.

9 gillar detta