14 oktober

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Martin ÖsterdahlL
Ledarkrönikan
Martin Österdahl, Programdirektör Allmän-TV

Publicerad 5 september 2014 07:00

Content is not King

Kristallen, Årets Program. Jill’s Veranda mot Så Mycket bättre - ett program med tre till fyra gånger så många tittare och med minst tre till fyra gånger så stora produktions- och marknadsföringsbudgetar.

Telefonrösterna kom från publiken som såg galan i TV4:s direktsändning, en trogen TV4 publik, trodde vi.

Tuffa odds.

Men Jill Johnson blev kvällens drottning och Agnes-Lo Åkerlind, programmets producent, sa i tacktalet ”krossa patriarkatet!”.

Det fick synapserna i min hjärna att tänka på en liten artikel som jag läst för ett tag sedan av Roxane Divol, från konsultföretaget McKinsey. Artikeln hette ”Content is Queen.”

Kvinnliga attribut

Hennes poäng är att dagens vinnande innehåll bär tydliga drag av vad vi vanligtvis anser vara kvinnliga attribut. Divol listar dom som: 1. Good at sharing. 2. Into relationships. 3. The perfect hostess. 4. Good listener.

Jag vet inte om Divol’s analys stämmer in på allt, men det verkar onekligen passa in i fallet Jill Johnson och nyckelpersonerna bakom programmets framgångar, eller hur?

Kanske är det just dessa element som varit Jills Verandas framgångsrecept?

Genombrott?

Och kanske innebär framgångarna ett genombrott för det nya genomslaget? Vi har sett olika tecken på att Jills Veranda berört många fler än vad tittarsiffrorna visat. Triumfen i Kristallen blev ett kvitto på det.

Unika, starka berättelser finner alltid sin publik, på ett eller annat sätt. Vi ser fram emot fler starka berättelser inom kulturområdet som har både starka personliga och sociala dimensioner, berättade av och skapade av kvinnor.

Slottar, budgetar, distributionsvägar och allt annat får ursäkta.

Content is Queen.


Ps. Hela Roxane Divols lilla artikel kan du läsa via länken.

Vi ser fram emot fler starka berättelser inom kulturområdet som har både starka personliga och sociala dimensioner, berättade av och skapade av kvinnor.

247.e602927b0367954b71afe602927b0367

14 gillar detta

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör