30 april

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Lena Glaser
Ledarkrönikan
Lena Glaser, Programdirektör interaktivt utbud och plattformar

Publicerad 19 juni 2014 07:00

Vi fortsätter utveckla SVT Play

Tittarras! Vi har sett rubrikerna många gånger förut. Den här gången var det SVT Play det handlade om. Göteborgsposten rapporterade att ”tittarna sviker SVT Play” och det påstods ha hållits krismöten på Sveriges Television.  

Bakgrunden var siffror från MMS som visade att antalet starter sjunkit med drygt 30 procent jämfört med förra året. Vi tittar vanligtvis inte så mycket på starter.

Men med sjunkande tittarsiffror i broadcast och rapporten om att Netflix nu är lika stort som SVT Play i färskt minne (någon månad tidigare, enligt Mediavisions mätningar) började det ändå kännas lite tungt.

Konstigt att det dröjde längre

Att vi tappar i broadcast är ju inte särskilt konstigt. Det har vi väntat på och det konstiga är väl egentligen att det dröjde så pass länge. Värre då att vi inte kan mäta att vi ”fångar upp” publiken på våra digitala plattformar.

SVT Play har i många år ökat på alla sätt (besök, klick, tittartid). I år, samma år som broadcasttittandet på allvar minskar, ökar vi inte.

Varför ökar inte Play nu?

Varför? Vad är de viktigaste orsakerna till det? Hur allvarligt är det? Och vad kan vi göra åt det?

Den viktigaste orsaken till att SVT Play inte ökar just nu är, rimligen, att ett antal aktörer har lanserat enkla och attraktiva erbjudanden och därmed lockar en stor, vanlig, publik.

Fragmentiseringen från tv-tv-världen har nu blivit verklighet även i webb-tv-världen. Givet det, är det antagligen en god nyhet att antalet användare av SVT Play inte sjunker (antal besökare och tittartid är i princip oförändrat jämfört med förra året).

Var tidigt ute

Vi var tidigt ute med en bra Play-tjänst och nu börjar andra aktörer komma ikapp vårt försprång.

Långsiktigt kan man kanske tänka sig att vårt online-erbjudande landar på en ungefärlig andel runt 35 procent, som vi har på broadcastsidan idag? Det är en central position i ett framtida medielandskap.

Låt oss fokusera på vad vi ska göra för att försäkra oss om det.

Stort fokus på utveckling

Vi ska fortsätta utveckla SVT Play, med stort fokus och full kraft!

Vi ska utveckla tjänsten när det gäller tillgänglighet och enkelhet, och vi ska lägga till ett antal funktioner som vi saknar i dag och som börjar uppfattas som standard bland publiken.

Vi ska fortsätta det inledda arbetet med att utveckla fler varumärken/ paketeringar, till exempel Barnkanalen.se och SVT Flow, och kombinera det med möjligheten för publiken att själva hitta och skapa sina egna kombinationer av program.

Och så ska vi naturligtvis fortsätta utveckla våra program.

För i framtiden kommer det, precis som i dag, att vara detta det handlar om: att skapa enkla, tillgängliga, begripliga, intressanta och attraktiva erbjudanden för hela publiken.

5 gillar detta