16 oktober

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Allan Förberg
Stafetten
Allan Förberg, Producent för Världens barn

Publicerad 12 juni 2014 07:00

Vi kommer engagera hela SVT!

Efter att jag i ett möte om”nya” Världens Barn-kampanjen tok-bombat scenograf Niklas Wollheim med input, powerpoints, youtubeklipp och viftande armar fick jag frågan om det var ok att ta över den här stafettpinnen.

Och Niklas passade följande fråga till mig: ”Hur ska du lyckas engagera hela SVT med insamlingsgalan Världens Barn 2014. Och lyckas särskilja galan från andra galor?”

Det enkla svaret är att jag är en idiot.

Dessutom naiv, blåögd, godtrogen och lever i en föreställning om att alla bryr sig om världen och världens alla barn. Att jag från början anser att frågan i sig är infantil, obefogad och pundig.

Men frågan är både befogad och begåvad. Vi jobbar inte med enkla svar. Jag är definitivt en idiot om jag inte tar frågan på allvar.

Varken enkelt eller självklart

Att skapa ett genuint engagemang och en ”på-riktig-känsla” för Världens Barn är varken enkelt eller självklart. Även om det borde vara det.

I Sverige finns en ton som ringer att ”det är för mycket galor”, alla ser likadana ut oavsett hur viktigt ämnet är eller hur bra gala man gör.

Så var det ”ännu en gala”. Det är inte självklart att vara med. Folk behöver i allmänhet bli övertalade. Ingenting kommer gratis. Oavsett om det handlar om Världens Barn eller någon annan gala.

Jag har hittills aldrig sett en kö av folk, artister, kändisar, programledare... som har sagt: ”Jag vill vara med!”

Det är mer undantag än regel. När det borde vara tvärtom. I min lilla värld.

Nytt programformat

Nu har vi vaskat runt i det hela. Vi har ett helt nytt programformat för Världens Barn. Nu skriver jag vi. För nu ska alla ni som läser tänka ”vi”. Vi på Sveriges Television tillsammans med Radiohjälpen har ett nytt programformat som vi ska sjösätta tillsammans för Världens Barn.

Vi kommer under en vecka att engagera inte bara hela SVT, utan hela Sverige.

Vi ska öppna dörren för att alla – enkelt – kan vara med. Inte bara genom att titta och skänka hundra kronor. Utan genom att göra något. Fysiskt, praktiskt.

Mycket mer än så kan vi inte skriva om programmet, för det är hemligt, till och med för programledarna! Det är en del av nya formatet.

Men vi kan nämna att det har ett embryo från insamlingsinsatsen ”Hjälp Filippinerna” som gjordes under ett dygn i höstas. Då tjugo av våra programledare från morgon till kväll fyllde alla 22 hål mellan programmen under en lördag.

När det verkligen gäller

Den insatsen och insamlingen råddades på mindre än tre dygn. Vilket visade hur vi på SVT kan mobilisera både kreativitet och engagemang utöver det vanliga när det verkligen gäller.

Det blev dessutom den tredje bästa katastrofinsamlingen i modern tid för Radiohjälpen, efter tsunamin och Haiti. 25 miljoner kom in!

Så enkelt uttryckt: En bra idé och ett stort brinnande äkta engagemang från alla ger en bra insamling.

Och att man inte ger sig och inte tar ett nej för ett nej. För oss finns nämligen inga nej just nu. För vi är blåögda, naiva, godtrogna idioter som ska göra en gala som gör skillnad för så många barn som möjligt i världen.

Vi har en idé som vi verkligen brinner för och tror på. Den ska skilja Världens Barn från alla andra galor.

Utöver det vanliga

Den 28 september går startskottet. Vi hoppas att du är med oss. För Världens Barn 2014 behöver kreativitet och engagemang från alla på SVT, i stort och smått, för att bli någonting utöver det vanliga.

Till sist. I Världens Barn är förstås barnen i fokus. Vi gör ingenting utan att stämma av med barn.

Även scenograf Niklas kommer att få sin scenografi godkänd av ungar.

Det är läskigt. Men det är också oerhört kul.


Stafetten skickar jag vidare till Carla Mantilla med frågan: "Hur skiljer det sig att jobba med TV i Equador och i Sverige?"

Carla har jobbat som produktionsassistent på Barnkanalen och Nobel, jobbar i sommar med Allsången, och kommer i höst att arbeta med Världens Barn. Hon kommer från Equador, men har bott och arbetat i Sverige i tre år.

Att skapa ett genuint engagemang och en ”på-riktig-känsla” för Världens Barn är varken enkelt eller självklart. Även om det borde vara det.

247.e602927b0367954b71afe602927b0367

13 gillar detta

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör