22 juli

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Niklas Wollheim
Stafetten
Niklas Wollheim, Scenograf

Publicerad 28 maj 2014 07:00 - Uppdaterad 4 juni 2014 16:36

Utseendet i studion påverkar programmet

"Hur viktig är egentligen studions utseende för ett tv-program och hur kan den utvecklas?" Ja, så löd stafettfrågan som Pelle Nilsson skickade vidare till scenograf Niklas Wollheim. Så här svarar Niklas: 

Hej Pelle och tack för din fråga! Självklart vill jag svara minst åtta gånger ”Väldigt viktig”! Men för att kunna svara på din fråga behöver vi enas om vad scenografi egentligen är. "Allt i bilden som inte är människor eller deras kläder" är en vanlig definition.

En helt ren miljö med en vit eller svart vägg är kanske den mest enkla formen av dekor eller scenografi, men faktiskt långt ifrån den minst uttrycksfulla!

Faktum är att rena färger som bakgrund bakom personer i en bild på ett väldigt effektivt sätt skapar en känsla och stämning. Det påverkar självklart också hur vi uppfattar personen som talar eller intervjuas.

Falu rödfärg

Likadant är det med strukturer, t ex grafiska mönster, olika material som betong eller trä, osv. Det är ju egentligen ganska självklart. Tänk på en och samma person med exakt samma kläder. Vilka olika associationer ger det om bakgrunden är en träfasad målad med Falu rödfärg eller en grå, smutsig betongvägg?

Eller tvärtom. Vilken miljö förväntar vi oss bakom Dogge Doggelito eller Fredrik Reinfeldt?

Och vilken signal förmedlar en intervju gjord med en oändlig korridor bakom intervjupersonen? (Nästa gång man ser på ett porträtt kan man också titta på bakgrunden; hur ser det ut bakom Mona-Lisa?).

Skapar en känsla

Miljön, om det är ljust eller mörkt, vilka färger som används, texturer, etc. skapar tillsammans ett uttryck och en känsla som både kan hjälpa och stjälpa ett program.

Men det finns faktiskt ännu fler delar att ta hänsyn till. T ex att vi som publik har olika förväntningar på vilken sorts miljö som ska inrama ett program. Nyhetsprogram har oftast en sorts dekor, medan till exempel barnprogram förväntas ha en annan.

Även om nyhetsdekorerna har närmat sig nöjesproduktioner med stora bildskärmar, dekor som kan ändra färg och programledare och gäster som rör sig i studion och inte bara sitter vid en desk, osv, så förekommer det varken rök eller viftande lampor (vad jag vet).

Hur gör man?

Om nu studions utseende är viktig för tv-programmet kan man fråga sig hur man gör att få till det?

Enligt min mening är det flera olika faktorer som avgör om det blir ett lyckat resultat eller inte. Viktigast är ändå att det finns en klar och begriplig idé och en producent eller redaktör som kan formulera och förmedla den.

Det låter kanske självklart men kan inte nog understrykas eftersom det gör att hela teamet kan arbeta gemensamt mot ett mål. Ju tydligare man är från början desto enklare är det att man får ett bra resultat.

Hur ser framtiden ut?

Hur ser framtiden ut då? Ja, det är inte det enklaste att gissa. Men arbetet med Studio 21 har verkligen varit roligt och engagerande. Ett annorlunda projekt med en känsla av nybyggaranda.

Jag tror att den typen av lösningar kan bli ett intressant komplement till dyra studiobyggen framöver.

Just nu jobbar jag med Valstudion som med sina enorma bildskärmar ger en väldig flexibilitet, men som samtidigt ställer höga krav på grafiker, fotografer och ljussättare.

Att scenografierna är dynamiska och kan fungera för olika produktioner är ett återkommande önskemål, men inte alltid så enkelt att uppfylla. Främst beroende på att det blir betydligt dyrare att bygga.

Själv undrar jag när det kommer ett Virtual Reality-system som verkligen fungerar med flera rörliga kameror, men ändå är enkel att hantera och billig att köpa in.


Jag vill skicka stafettpinnen vidare till Allan Förberg som är producent på Världens Barn med frågan: ”Hur ska du lyckas engagera hela SVT med insamlingsgalan ”Världens Barn - och lyckas särskilja programmet från andra galor?”

Miljön, om det är ljust eller mörkt, vilka färger som används, texturer, etc. skapar tillsammans ett uttryck och en känsla som både kan hjälpa och stjälpa ett program.

247.e602927b0367954b71afe602927b0367

3 gillar detta

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör