18 augusti

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Nyhetskrönika
Albert Svanberg, Divisionschef allmän-tv

Publicerad 2 maj 2014 06:00 - Uppdaterad 2 maj 2014 09:16

Tre strategiska nyckelfrågor

Starten för SVT Flow visar på många strategiska nyckelfrågor varav den här krönikan ska handla om tre.

Jag tänker dock inte ägna den åt själva tjänsten SVT Flow. Den tar sig verkligen an strategiska nyckelfrågor som hur publiken vill titta på tv i en icke-linjär värld och hur man kan skapa sammanhang på ett oändligt on demand-hav.

Den utvecklingen är både spännande och viktig, och med Flow bryter vi ny mark, men jag tänker den här gången koncentrera mig på själva utbudet för redan de första dagarna innehöll utbudet fina exempel på tre strategiska områden som alla prioriteras högt på allmän-tv.

Egen programutveckling

Ett är den egna programutvecklingen och mest uppmärksammade exemplet i Flow är ”På jakt med Lotta och Leif” som är egenutvecklat på dokumentär i Stockholm.

Ett annat är produktionsutvecklingen som lett fram till den webb-studio där bl.a Flows alla Tvoddar spelas in till minimal kostnad i avslappnad miljö.

Mångfald

Ett tredje är satsningen på att hitta ny talang och mångfald.

Jag minns första gången jag hörde talas om Biancha Kronlöf. Det var på en divisionsledning i december 2012.

Vi hade bjudit in Mattias Barsk som då hade ett uppdrag inom allmän-tv som gick ut på att scouta nya talanger. Mattias letade på nätet och skulle ge exempel på vad han sett och hittat. Biancha Kronlöf var ett exempel.

Det han visade var hennes tecknade film ”Till alla sjuksköterskor” (som kom före Youtube-succén ”Så jävla PK”). Den gjorde intryck; attityd, budskap, finess, originalitet.

Full patte

Ett och ett halvt år senare ser jag första avsnittet av ”Full patte” på SVT Flow – en humorserie som går sin egen väg och som bryter normer. Nu har Biancha Kronlöf och hennes syster Tiffany, i samarbete med regissören Sara Haag, blivit en del av SVT:s utbud och till min glädje känner jag igen känslan från december 2012.

Premiären har attityd, budskap, finess och originalitet.

Scouta och attrahera

Det finns inte en naturlig bro mellan Barsks tidiga spaning i divisionsledningen och programmet i Flow – ”Full patte” kom till på ett annat sätt och via en annan väg in till SVT – men för mig visar det ändå på vikten av att SVT satsar på att scouta och attrahera ny talang och mångfald. Mats Grimberg, som är projektledare för ”Full Patte” arbetar mycket med detta.

William Spetz och ”I just want to be cool” är några tidigare exempel, systrarna Kronlöf det senaste och fler är på gång.

Konkurrensen hårdnar

Samtidigt hårdnar konkurrensen. Det räcker inte med att hitta talangerna, vi måste också kunna omsätta deras ideér snabbt. Annars gör någon annan det.

Ska vi vara om alla för alla måste vi vara klara av detta. ”Full patte” visar potentialen när vi lyckas.

Ett och ett halvt år senare ser jag första avsnittet av ”Full patte” på SVT Flow – en humorserie som går sin egen väg och som bryter normer. Nu har Biancha Kronlöf och hennes syster Tiffany, i samarbete med regissören Sara Haag, blivit en del av SVT:s utbud...

5 gillar detta