24 mars

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Martin Österdahl
Ledarkrönikan
Martin Österdahl, Programdirektör Allmän-TV

Publicerad 25 april 2014 07:00 - Uppdaterad 25 april 2014 11:44

The Show Must Go On

Efter en lång dag på jobbet, kan du ge dig fasen på att den dimper ner, oavsett om du migrerat till Outlook eller ej verkar det som, mejlet från Martin Gunséus, den alltmer ödesmättade tragedin, Publikrapport vecka 16.

Och klart är att Gunséus och Shakespeare och SVT Flow pockar på vår uppmärksamhet denna vår: Ur led är tiden! Elände, att vi är de som ska vrida den rätt igen!*

Rapporterna under första kvartalet i år visar en tydlig tendens – att TV-tittandet i Sverige minskar rätt ordentligt just nu. Tittartiden och veckoräckvidden minskar snabbare för SVT och SVT1 än för den totala broadcastmarknaden. Det kommer inte som någon överraskning och är fullständigt chockerande på samma gång. Sedan mitten av 90-talet har man talat om konvergering av broadcast och Internet. Det är först nu en substituering sker. Det är hemskt. Det är spännande.

Beteenden förändras

Det historien lär oss är att teknikskiften förändrar beteenden och den stora frågan är hur vi kan anpassa oss? Hur kan vår SVT-kultur fortsätta att vara en vinnande kultur?

Edgar Schein, pappa till idén ”företagskultur”, sa redan på 1960-talet att företagskulturer ändras inte, de lär och anpassar sig. Enligt honom är företagskultur produkten av vad medlemmarna över tid har haft anledning att tro vara organisationens framgångsrecept.

Musikindustrin

Så när vi lär och anpassar oss kan vi se till exempel till musikindustrin som stirrade sig blind på neråtgående kurvor. Ett avsmalnat, stagnerat utbud i oförändrad distribution är inte vägen till människors kärlek under ett tekniskt paradigmskifte, vare sig det handlar om musik eller rörlig bild.

Om vi inte fortsätter att leverera outstanding, känslomässigt engagerande produktioner i moderna, lättanvända tjänster så kommer publiken hitta andra som gör det. Tro mig. Det är en stor värld därute.

Håll örat mot marken

Vi måste orka med att både hålla örat mot marken (läsa mejlen från Gunséus...) och samtidigt höja blicken från de kurvor som pekar neråt. Min förhoppning denna vår står till just det som är grunden i Scheins teori: medlemmarna, vi som jobbar på SVT.

Ingenstans finns ett större kunnande om kvalitativ och originell TV, vare sig den är linjär eller icke linjär. Så visst, det handlar om oss, och vi måste utgå från våra personliga intentioner. Hur var och en av oss ser att vi kan släppa loss vår inneboende potential, göra SVT mer samtida och framtidssäkra vårt stora genomslag på totalen.

Relationen till publiken

Oavsett var skärningen till slut går mellan den nya och den gamla sortens TV så är det vår relation till publiken som kommer att avgöra. Vår förmåga att attrahera och utveckla exceptionella talanger, vår vilja att öka utbytet av idéer och resurser med vår omvärld - och vår ökade kunskap om beteendeförändringarna kommer att vara avgörande när våra framgångsrecept skall anpassas till den nya tiden.

Klockan slår över till en ny dag i historien: den 23 april 2014, dagen då SVT Flow föds, på självaste Shakespeares* födelsedag. Välkommen till världen, lille vän.


Fotnot:

SVT:s medarbetare kan nå publikrapporter på intranätet på: Företaget SVT – Divisionssidor – Ledningsenheterna – Kanal och tablå – Tittarsiffror/Publik och utbud – Rapporter och analyser.

Rapporterna under första kvartalet i år visar en tydlig tendens – att TV-tittandet i Sverige minskar rätt ordenligt just nu. Tittartiden och veckoräckvidden minskar snabbare för SVT och SVT1 än för den totala broadcastmarknaden. Det kommer inte som någon överraskning och är fullständigt chockerande på samma gång.

247.e602927b0367954b71afe602927b0367

19 gillar detta

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör