22 augusti

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Olov Carlsson
Sista ordet
Olov Carlsson, Divisionschef SVT Nyheter

Publicerad 11 april 2014 10:11 - Uppdaterad 11 april 2014 15:14

Beskedet tyvärr affärsmässigt logiskt

I onsdags kom beskedet att TV4 lägger ner sina lokal-TV-stationer och 140 medarbetare runt om i landet förlorar jobbet. TV4:s bevakning av Sverige ska skötas av 25 medarbetare placerade på nio orter som i huvudsak ska leverera inslag till Nyheterna klockan 19 och 22.

Beskedet är sorgligt – såväl för de drabbade kollegorna, för det demokratiska samtalet i en rad län och för oss på SVT som tappar en viktig nyhetskonkurrent.

Men beskedet är tyvärr affärsmässigt logiskt och styrker tesen att TV4 tydligt lämnat idén om ”kommersiell public service”. TV4:s annonsaffär är inte kopplad till ett lokalt innehåll. Räckvidd för de lokala annonserna levereras i hög grad via lokalt sålda minuter intill stora underhållningsprogram som Let´s Dance och Mästerkocken.

Därför tog det bara en dryg vecka att fatta beslut att skrota lokal-TV efter att kravet i tillståndet på lokalt journalistiskt innehåll försvann i det nya tillståndet.

Var med och startade

För mig är sorgen också till delar personlig. 1994 var jag med och startade TV4 Norrbotten. Vi hade ambitionen att vara ett alternativ till SVT med en hög publicistisk ambition. I vårt första program avslöjade vi till exempel Sveriges hemliga atomvapenprogram och Svenska provsprängningar i Nausta utanför Jokkmokk.

Men bara ett par år efter starten var vi med om samma sak som sker i dag. Villkoret om lokal-TV försvann i TV4:s tillstånd och alla meddelades, av programdirektör Lars Weiss och VD Christer Forsström, att lokal-TV skulle läggas ner då vi var en dålig affär.

De flesta bolagen gick med förlust. För att kompensera de förlusterna och rädda lokal-TV fick TV4 tillstånd till fler reklamminuter primetime av politikerna vilket utmynnade i ett gott ekonomiskt netto. Och i dag är de lokala-TV annonserna en bra affär för TV4.

Annonseringen i lokal-tv ökar

Det syns i reda siffror. 2013 jämfört med 2012 är det bara lokal-TV-annonseringen som visar på en ökning enligt senaste rapporten från IRM, Institutet för reklam och mediaanalys.

Annonseringen i lokal-TV ökar på en krympande marknad, alla andra intäkter lokalt och regionalt minskar. Totalt försvann drygt en miljard kronor i lokal och regional annonsering under 2013 jämfört med året innan. Direktreklam, likväl som printannonsering och internetannonsering minskar. Det är bland annat därför lokaltidningarna slåss för sina liv.

Felaktiga förhoppningar

Men TV4:s annonsaffär är alltså inte avhängig den lokala journalistiken. Därför tror jag tyvärr att lokaltidningarnas förhoppningar om att ta över delar av TV4:s lokala annonskaka är felaktig. Annonsörer söker räckvidd, den erbjuder TV4 även ytterligare en tid innan digitaliseringen slår ut även TV, och räckvidd är i det moderna medielandskapet inte avhängigt lokal publicistik.

Inget fel i det, marknaden tar sällan frivilligt samhällsansvar, det är därför politikerna alltid reglerat marknaden på olika sätt.  Och när den regleringen försvinner gör TV4 gör sina strategiska överväganden.

SVT gör raka motsatsen

Men vi måste också göra våra. Därför är det också skönt att vi för bara ett par veckor sedan fattade beslut att göra raka motsatsen till vad TV4 gör - nämligen öka satsningen på regional och lokal journalistik.

Vi stärker bemanningen på en rad orter och ökar antalet medarbetare som ska jobba journalistiskt med närmare 40 tjänster. Vi kommer finnas på alla de orter som TV4 lämnar, med undantag av Trollhättan.

Ansvar för hela Sverige

Det är också tydligt att Public Service är de enda som på nationell nivå även fortsatt kommer att ta publicistiskt ansvar för hela Sverige. För att konsekvent göra lokala frågor nationella och nationella frågor lokala.

För sammanhanget och utblickarna. För granskning och spegling. Och inte bara för att det står i ett tillstånd - utan för att vi vill bidra till ett varaktigt samhälle och för att hela Sverige ska höras.

247.e602927b0367954b71afe602927b0367

15 gillar detta

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör