22 september

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Eva Hamilton
Ledarkrönikan
Eva Hamilton, VD

Publicerad 3 april 2014 23:07

Glöm inte bort att tänka nytt!

Jag är otålig. Sms:ar Maria Groop, frågar Safa när han går förbi. Hur går det? Har vi fått besked?

Det vi väntar på är klartecken från Apple att vi ska få lägga in vår Barnkanalen-app via App Store redan nästa vecka. Äntligen! Att kunna erbjuda småbarnen den lätta möjligheten att komma in i Barnkanalen med hjälp av föräldrarnas padda eller mobil.

Det är ju bara att se sig omkring. Vad är den mest lockande leksaken för en 11-månaders liten pojke i min närhet, nu när han som en hundvalp ilsnabbt tar sig fram på alla fyra och med allt större exakthet förmår att placera sitt pekfinger där han avser?  Jo, den manick som hans föräldrar och alla andra vuxna i hans närhet ständigt fingrar på, mobilen. Och paddan.

När han daskar sin hand på min I-pad så händer det något. Det blinkar till och en ny bild kommer fram. Kul.

Bestämma själv

Om två månader daskar han inte längre. Då swipar han. Tämligen systematiskt. Han kan bestämma själv när han vill se en rörlig Imsevimse. Igen. Och igen.

Vad är en stum tv, som inte reagerar hur mycket han än swipar på rutan med bananmosiga fingrar, jämfört med detta?

Nästan trettio procent av alla ett-åringar har tillgång till en läsplatta. Och femtio procent av alla 5-8-åringar.

Det är klart att jag längtar efter vår barnapp!!

För att inte tala om hur jag längtar till den 23 april, då vi släpper Flow.

Kluvenhet

Detta är en vår av kluvenhet. För samtidigt som tv-tittandet har minskat med femton minuter på ett år (!) och småbarnens tv-vanor bara är ett av mängder av tecken, som pekar åt samma håll, så är tv-kanalerna fortfarande överlägset störst. I alla målgrupper.

Så starka är de, att de trendkänsliga reklamköparna planerar för höjda budgetar att lägga på kommersiell tv-annonsering.

Och det ultradigitala Aftonbladet tar plats i det traditionella marknätet: det som ibland anses så gammalmodigt att till och med regeringen försöker räkna ut det. (Sällan har ett regeringsbeslut varit så illa genomtänkt och berett som det som handlar om att ge bort 700-bandet till Telecom redan om tre år.)

Tänk nytt!

Så detta är min uppmaning till alla er: glöm inte bort att tänka nytt också för SVT1 och SVT2.

Skicka inte alla era bästa idéer och spetsiga förslag till SVT Flow.  Vi måste återigen ”noppa koftan” på våra flaggskepp, på våra traditionella tv-format och på vår tablå. Återigen och återigen.

För ännu är vi inte i tippingpoint, det ögonblick då en majoritet av publiken föredrar Play framför tablålagd tv.

Långt därifrån.


P.S. Apropå Play: leta upp dokumentären Raskortet.  Mest delad på Facebook. Efter att ha sett den är det ganska lätt att svara på den ständiga frågan: vad får vi skämta om?

247.e602927b0367954b71afe602927b0367

8 gillar detta

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör