22 maj

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Olov Carlsson
Nyhetskrönika
Olov Carlsson, Divisionschef, SVT Nyheter

Publicerad 20 december 2013 11:43 - Uppdaterad 5 februari 2014 15:25

Vi måste blanda kompetenser

Vad är en känsla värd? En insikt om att allt vi gjort hittills inte kommer att räcka. Att förändring och omställning kommer bli ett normaltillstånd då vi aldrig någonsin kommer bli klara – och heller aldrig någonsin nöjda.

Och att enda sättet vi kan nå fortsatt framgång är att riva murar, bygga samarbeten och blanda kompetenser och kulturer mot ett gemensamt strategiskt mål – att skapa större genomslag genom kvalitetsjournalistik som ett SVT.

De senaste åren har vi inom SVT Nyheter och Sport ägnat stor möda åt att försöka bygga en gemensam kultur. För uttrycket ”culture eats strategy for breakfast”, som myntades av Mark Fields vid Ford, gäller i allra högsta grad hos oss.

Jag tycker vi haft för mycket av intern konkurrens, för lite kunskap om publiken och dess vanor samt en inte alltid hälsosam ovilja till samarbeten utanför den egna redaktionen.

Därför har vi medvetet skapat projekt för att byta personal inom SVT på sommaren, sökt fördjupade samarbeten mellan redaktioner inom och utanför vår egen organisation, skapat nätverk och byggt förtroenden.

Vi har uppfunnit gemensamma verktyg som publicerings- och spridningsplaner och skapat gemensamma uttryck som ”breaking röd” för att vi ska kunna leverera det svenska folket har rätt att kräva – Sveriges bästa journalistik oavsett var du är.

Senaste resultaten av goda samarbeten är att sajten nu är optimerad för mobilen, har en ny piggare design och att Sveriges största nyhetsredaktion äntligen finns att ladda ner som en app till din telefon.

Duktiga utvecklare på SVTi har på ett exemplariskt sätt lyckats omsätta publikens behov av en snabb och komplett nyhetstjänst till en fullödig nyhetsupplevelse. Och betygen i appstore är översvallande positiva – hatten av för det jobbet.

Och hatten av för alla publicistiska samarbeten mellan redaktioner som tidigare inte skulle drömma om att bygga gemensamma publiceringsplaner. Allt från FRA, till Transportverket, granskningen av äldreboenden och friskolor och #svthelasverige och polisens brottsutredningar och elitsatsning bland barn och unga och granskningen av Arbetsförmedlingen … listan kan bli lång. Sanningen är att vi aldrig manifesterat kvalitetsjournalistik på det sätt vi gör idag.

Och så ska det vara för vi inom Public Service har en unik position i det svenska samhället. Vi uppbär den högsta trovärdigheten och våra kanaler är de starkaste i det svenska mediesamhället – men det är en position som vi aldrig kan ta för given.

Så vad är en känsla värd? Känslan att vi aldrig blir klara och att vår nästa stora utmaning är att vi bättre än idag måste spegla och granska hela Sverige och ge hela landet den kvalitetsjournalistik den har rätt till. Och att det måste ske tillsammans som ett samverkande SVT – som Sveriges största nyhetsredaktion.

247.e602927b0367954b71afe602927b0367

0 gillar detta

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör