Publicerad 20 december 2013 16:30 - Uppdaterad 27 januari 2014 16:37
Eva Hamilton började för en tid sedan att prata om Det digitala språnget 2014 – året då vi tar ytterligare kliv på vägen mot att bli ett plattformsoberoende mediebolag.
Det digitala språnget handlar bland annat om resursförflyttningar som ytterligare möjliggör plattformsutveckling på SVTi, distribution av program på de interaktiva plattformarna, kompetensutveckling och mätningar av publikbeteenden online.
En tydlig signal om vart vi är på väg och att vi alla är på väg åt samma håll!
I olika sammanhang har sedan detta språng ömsom beskrivits som ”ett skutt” – inte alls illvilligt utan bara som en påminnelse om att publiken ju trots allt inte förflyttar sig i rasande takt och därmed, med all rätt, inte vi heller.
Och som ”en epic split”- möjligt att tolkas som man vill, men jag tror man ska se det som en beskrivning av den balansakt vi just nu utför mellan ”det gamla” och ”det nya”. I bästa fall med lika säker styrfart som lastbilarna på sidorna om Jean-Claude van Damme i reklamfilmen på YouTube.
Ja så där kan man hålla på. Vi lever i en splittrad tid mellan det som varit och det som komma skall och vi känner nog många att vi just nu står med en fot på var sida.
Vi är på väg mot någonting nytt. Om det råder ingen tvekan. Publiken förflyttar sig och nya aktörer börjar på allvar ta plats på media-arenan. Mycket har hänt under året som gått. Men 2014, tror jag, blir året då de nya mediabeteendena på allvar kommer att få genomslag brett i publiken. När det händer ska såklart vi vara med.
Man kanske kan se det som en liten önskelista så här alldeles innan jul?
247.e602927b0367954b71afe602927b0367