14 oktober

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Anders Hvidfeldt
Nyhetskrönika
Anders Hvidfeldt, Presschef

Publicerad 6 december 2013 11:36 - Uppdaterad 29 januari 2014 15:19

SVT fick storstryk i sociala medier

Melodifestivalen, På spåret och Veckans brott special om Thomas Quick. Se där de senaste veckornas Twitter-kometer på SVT. Men alla tre programmen får ändå storstryk i sociala medier – av Paradise hotel på TV3.

Sedan en dryg månad tillbaka kan alla som vill själva följa vilka program som det twittras mest om. Ni hittar tjänsten, som vi döpt till Twittertoppen, via första sidan på intranätet. Länken finns i mittenspalten, alldeles under SVT i rubrikerna.

Uppgifterna på topplistan kommer från Notified, företaget SVT har avtal med för bevakning av sociala medier, och den speglar både vilka program (både på SVT och i andra tv-kanaler) och vilka on demand-tjänster (som Netflix, Viaplay, Magine och HBO Nordic) som genererar flest tweets.

På sikt är också ambitionen att vi vecka för vecka ska kunna erbjuda en mer heltäckande bild av vilka program som skapar mest engagemang, helt enkelt vilka tweets och Facebook-postningar om program och tjänster som sprids vidare och delas mest i sociala medier.

Det är ingen tvekan om att publiken uppskattar många av SVT:s programsatsningar. Men då tänker jag inte på de dagliga rapporterna om tv-tittandet i broadcast som levereras av MMS utan det snack och engagemang, eller ”buzz” om ni så vill, som SVT:s programutbud skapar på Twitter, Facebook och Instagram och i forum och bloggar.

Att det skulle smälla till rejält i sociala medier de två dagar förra veckan då startfälten i Melodifestivalen 2014 offentliggjordes var givet. Knappt hade livesändningarna på SVT Play från presskonferenserna i Fiktion-huset i Värtahamnen i Stockholm startat förrän snacket om artisterna var i full gång. Sociala medier-facit på några dagar: 2 700 tweets, 197 blogginlägg, 100 forum-diton och över 400 postningar på öppna Facebook-sidor.

Kristian Luuk och Fredrik Lindström och deras tävlande i På spåret drar inte bara mångmiljonpublik på fredagskvällarna. Tittarna tycker dessutom till om programmet i sociala medier. De två första veckorna den här säsongen har På spåret nämnts i nära 4 000 tweets!

Men den stora överraskningen på Twittertoppenförra veckan var ändå Veckans brott, som gick direkt in på listans tredje plats med nära 2 500 genomgående positiva tweets.Sällan har ett program blivit så twitter-hyllat.

”Det #veckansbrott och #dokumentinifrån har producerat ikväll är inget annat än ett stycke svensk tv-historia”, menade en twittrare. ”@CamillaKvartoft va ni var bra ikväll. Du, GW och #veckansbrott gör det värt att betala licensen”, menade en annan. ”Lider med alla som inte såg kvällens #veckansbrott. In på @svtplaypronto. Värt varenda minut och varenda licenskrona”, skrev en tredje.

SVT lade beslag på hela tio av de femton platserna på Twittertoppen vecka 48. Men vi blev faktiskt snuvade på förstaplatsen – av en dokusåpa på TV3. Paradise hotel genererade över 6300 tweets på en vecka. Vilket blir det första SVT-programmet som kommer upp i den nivån i sociala medier?

247.e602927b0367954b71afe602927b0367

0 gillar detta

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör