18 juni

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Martin Gunséus
Stafetten
Martin Gunséus, Analytiker, SVT Publik & Utbud

Publicerad 6 december 2013 15:55 - Uppdaterad 5 februari 2014 15:25

Genomslaget är svindlande

Håkan Smith skickade i förra Vipåtv stafettpinnen vidare till Martin Gunséus, analytiker på Publik & Utbud med frågan: ”Är empiri alltid viktigare än magkänsla?”

Vi har så mycket siffror! Om ni bara visste!

På hårdiskar, i molnet, prydligt uppradade i Excelark, mindre prydligt nedkladdade i anteckningsböcker, sida upp och sida ner i pärm efter pärm, rapport efter rapport.

Nyhetsbreven haglar ner i inboxen. ”Vi ser här att Aftonbladet är större än SVT” skriver någon. Det är statistiskt signifikant!

”Vi har så mycket data att vi kallar det för big data” skriver en annan.

En tredje skribent har gjort regressionsanalyser, komperativa studier, forskningsöversikter och räknat in i minsta detalj. ”Det har visat sig att...”

163 minuter per dag

Vi har så mycket siffror att jag skulle kunna säga att TV-tittandet aldrig har varit så starkt som det är just nu. Under 2012 tittade vi i Sverige på TV i genomsnitt 163 minuter per person och dag.

Melodifestivalen lockade i våras över 4 miljoner tittare och nyligen hade något så enkelt som en frågesport på räls säsongspremiär med över 2,5 miljoner ögonpar som noggrant följde varje krök i landskapen på TV-rutan för att försöka lista ut vart vi var på väg.

Det här gäller inte bara för Sverige. Vänder vi blicken mot USA så hade Superbowl i vintras ohyggliga 108 miljoner tittare. Genomslaget för TV är med andra ord svindlande.

Siffrorna här ovan stämmer i och för sig och ger en ganska klar bild av hur det ligger till. Problemet är bara att det går att måla så många olika bilder utifrån de drivorna av empiri som vi har att tillgå.

Vilket svar får det lov att göra?

Vilket svar får det lov att vara? Vi har det nämligen. Om vi letar och vinklar och vrider och vänder så har vi det här. Någonstans i empirin finns svaret.

Så frågan blir då hur vi kan landa i någon form av vettig analys utifrån alla dessa svar?

Jag tror att det är här magkänslan kommer in i bilden. Det är den som leder oss fram i den empiriska djungeln.

För när vi till exempel upplever glädje, värme eller  frustration över något så är det ofta en utmärkt utgångspunkt att försöka förstå vilka känslor publiken får inför samma situation.

Till slut landar det kanske i frågan om vad vi drivs av. Är målet att skapa TV som utmärker sig genom plussiffror i en powerpointpresentation eller tycker vi att det är viktigare att vara med och skapa känslor för vårt innehåll?

Empirin kan vara ett medel men någonstans är det nog magkänslan som är målet.


Stafettpinnen skickar jag till Johan Wahlberg, distributionsstrateg på Interaktivt Utbud och Plattformar, med frågan: ”Hur ser egentligen SVT:s appstrategi ut?”

247.e602927b0367954b71afe602927b0367

0 gillar detta

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör