17 juni

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Per Yng
Nyhetskrönika
Per Yng, Chef SVT Sport

Publicerad 22 november 2013 11:32 - Uppdaterad 21 januari 2014 14:10

Ett ruskigt effektivt vapen

Det small till rejält kring OS-frågan häromveckan. Nyss hade vi ett tjugotal av våra expertkommentatorer på genomgång, därefter sportens egen public service-dag och till helgen drar Vinterstudion igång. Men jag tänker ägna spalten åt SVT Sports nyhetsarbete.

Rättigheter kommer och går. En del smärtar mer att mista än andra. Så är det och så kommer det att vara också i framtiden. Vi vinner en tung rättighet och får ge oss på en annan. Konkurrensläget på attraktiva sporträttigheter kommer under överskådlig framtid att vara sylvasst.

Etablerade konkurrenter rustar sig och nya träder in på en mediemarknad i snabb förändring.

På evenemangssidan arbetar vi stenhårt på att utveckla programmen, använda ny billigare teknik, jobba med plattformarna integrerat och hålla i produktionspengarna så hårt vi kan för att i någon mån kompensera för stigande rättighetspriser.

SVT Sports nyhetsarbete har förändrats tämligen radikalt de senaste åren. Visst, våra starka titlar Sportnytt och Sportspegeln finns kvar och levererar framgångsrikt såväl innehållsmässigt som publikt. Den stora förändringen ligger i tänket såväl i långtidsplanering som i jobbet över dagen.

För halvtannat år sedan visste ingen vad en plattformsoberoende publiceringsplan innebar. Idag är den ett vardagsverktyg.

Men kanske är det morgonmötets ändrade utformning som har haft allra störst betydelse. Varje dag utgår från att det finns tre huvudämnen som nyhetsmässigt ska hanteras under de kommande 14 timmarna.

De symboliseras av ringar på en tavla som fylls på med uppslag och idéer under mötet. Alla deltar och till slut finns en plan för dagen avseende sociala medier, mer klassisk webb (webben är nu så gammal så man kan använda ordet klassisk) och för broadcast.

Jag kan inte nog betona vikten av sociala medier i nyhetsarbetet. SVT Sport var tidigt ute på dessa arenor (tack Linn Hellstrand och Åsa Edlund Jönsson och våra ”early adopters”).

I och med att vi t ex via vår Facebook-sida (123 000) står i ständig kontakt med vår publik kan vi blixtsnabbt nå ut och till och med ta ledningen i en nyhetsutveckling som vi kanske bara var tvåa eller trea på från start.

Det skedde senast i förra veckan när Anders Svensson fick en bil för sitt landslagsrekord medan Therese Sjögran fick en blomsterkvast för sitt mäktigare rekord. Vi var tvåa på bollen från start men när storyn gick i mål var SVT Sport nyhetsledande.

Så ta social mediejournalistik på allvar. Den är ett ruskigt effektivt vapen.

Och det bästa av allt. Den är om inte gratis – så i alla fall inget mot vad en hyfsad sporträttighet kostar.

247.e602927b0367954b71afe602927b0367

0 gillar detta

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör