26 april

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Sabina Rasiwala
Ledarkrönikan
Sabina Rasiwala, Kommunikationsdirektör

Publicerad 22 november 2013 16:21 - Uppdaterad 30 januari 2014 17:22

En strategi för sociala medier

Härom lördagen satt jag och lyssnade på min chef Eva när hon gjorde en strålande insats i Medierna i P1.

Plötsligt, mitt i programmet, hör jag henne säga till Louise som ringde in och undrade varför vi är så dåliga på att marknadsföra våra program mot yngre: ”Nu är det så bra förstår du, att vi håller på att ta fram en strategi för sociala medier, och den ska presenteras för vår företagsledning om två veckor”.

I det ögonblicket fick jag en deadline på mitt första projekt på SVT.

Men självklart hade vi tidigare diskuterat behovet av en strategi för sociala medier och jag hade börjat fundera lite på tillvägagångssättet.

Man kan väl sammanfatta det som att jag precis då slutade att enbart fundera.

Vår stora utmaning med sociala medier är inte att hinna med att berätta allt vi vill. Det är att förstå vad det innebär att lyssna.

Varje fråga vi ställer får mängder av svar, och vad lär vi oss av dem? Hur svarar vi? Svarar vi? Jo, absolut, i vissa fall lyssnar vi och agerar oerhört bra, men hur kan vi då sprida den kunskapen vidare?

Som jag ser det finns det fyra skilda vägar ut från oss på SVT till alla dessa kanaler.

Den första är hur jag som anställd kommunicerar med en mer eller mindre bred omvärld. Den närvaron omfattas av den policy för sociala medier och webb som SVT Programetik håller på att ta fram.Policyn beskriver ett önskat förhållningssätt och talar om transparens, sunt förnuft, respekt och relevans.

De övriga tre har det gemensamma syftet att öka tittandet. Våra redaktioner flyttar ut innehåll och driver en dialog i sociala medier, vår programutveckling integreras allt mer med dessa och vi på SVT Kommunikation arbetar med att aktivt marknadsföra vårt utbud i kanaler som Facebook och Twitter.

I mitten av december kallar vi därför till ett konstituerande möte för SVT:s SoMe-råd. Det är ett råd som regelbundet träffas för att sätta och diskutera en övergripande årsplan där målet är att hitta synergier, diskutera målsättning och analys, sprida goda exempel och arbeta för en ökad kunskap kring kanalval och strategi i de olika medierna.

Vi strävar efter en mer planerad närvaro och att visa på vikten av till exempel monitorering och ägarskap. I dag är allt sökbart och vi vill inte administrera en digital kyrkogård utan vill kunna hänvisa till aktiva konton och sidor.

Vi kommer att begränsa uppdraget till Facebook, Twitter, Linked-in, Instagram och Youtube. I rådet sitter representanter från ATV (Stockholm, Göteborg, Malmö och Umeå), Barn, Play och Öppet arkiv samt nyheterna och sporten.

På SVT Kommunikation är vi mitt i processen att anställa en strateg för sociala medier. I väntan på den leds SoMe-rådet av mig och vår mediakoordinator Anna Zander.

0 gillar detta