5 december

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Håkan Smith
Stafetten
Håkan Smith, Art director, SVTi

Publicerad 22 november 2013 15:47 - Uppdaterad 24 januari 2014 15:48

– Man skulle känna suget i maggropen

Jan Olof Ågren skickade i förra Vipåtv stafettpinnen vidare till Håkan Smith, art director SVTi, med frågan: ”Hur gör du för att paketera allt gammalt material på ett nytt sätt?”  

Den stora utmaningen med Öppet arkiv (som jag anar att frågan handlar om) var att vi hade väldigt kort tid på oss att bygga tjänsten.

Ganska tidigt gjorde vi en lista över idéer och funktioner som vi rangordnade från det absolut nödvändiga (“man ska kunna se video”) till sånt som var mer finlir.

Vi visste inte hur många punkter vi skulle kunna bocka av, bara att vi inte skulle hinna med allt.

Dessutom kunde vi inte räkna med att ha så mycket innehåll färdigt till lanseringen. En spännande utmaning för en designer och alla förutsättningar för bottenlös panik hos vilket utvecklarteam som helst.

Mest älskade titlar

Men vi hade i alla fall några av SVTs mest älskade och efterfrågade titlar, som Rederiet, Den vita stenen och Mosebacke monarki. Känslan vi ville ge besökaren var att det skulle vara som att kliva in i en skattkammare.

Fokus skulle ligga på tittandet snarare än sökandet.

Besökaren skulle mötas av en värld som visuellt domineras av de starkaste titlarna. Bilderna tonar ut mot svart för att upplösa ramarna lite och ge ett anslag som uppmanar till ett tillbakalutat tittande.

Designen på startsidan bygger mycket på just det svarta, det lugna och det sparsmakade.

Väcka mossiga associationer

Namnet Öppet arkiv skulle kunna väcka ganska mossiga associationer och poängen med tjänsten var ju klä det klassiska innehållet för modernare konsumtionsmönster.

Vid själva lanseringen var det därför viktigt med en nästan överdriven enkelhet och tydlighet. Som besökare ville vi att man skulle känna suget i maggropen efter att se om de gamla programmen snarare än tänka “vilken nyttig och lättanvänd tjänst”.

Samtidigt är användarvänlighet naturligtvis viktigt. Enkelheten och renheten har i någon mån kommit på bekostnad av navigationen.

I takt med att vi utvecklar funktionaliteten och att tjänsten blir mer etablerad hos publiken tänker jag mig att vi synliggör tjänstens funktioner mer redan på startsidan. Redan nu blir funktionaliteten mer framträdande när man väl kommer in på undersidorna.

Inramningen är dock fortfarande ganska återhållen vilket gör att materialet även här får tala för sig självt. Och för att återkoppla till frågan, så här en 2200 tecken inklusive blanksteg in i texten, så är det kanske just det som är det moderna eller tidlösa i paketeringen – innehåll som talar och design som verkar utan att synas.


Stafettpinnen skickar jag till Martin Gunséus på Publik & Utbud med frågan: ”Är empiri alltid viktigare än magkänsla?”

247.e602927b0367954b71afe602927b0367

0 gillar detta

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör