21 mars

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Jan Olof Ågren
Stafetten
Jan Olof Ågren, Scenograf

Publicerad 8 november 2013 15:38 - Uppdaterad 24 januari 2014 15:39

Vi har velat lyfta fram kontraster

Joachim Vogel skickade i förra Vipåtv stafettpinnen vidare till Jan Olof Ågren, scenograf för SVT:s julsatsning Fröken Frimans krig, med frågan: ”Hur jobbar du för att ge tittarna den rätta känslan av tidigt 1900-tal?”

Jag har försökt bygga upp en stämning av ett tidigt 1900-tal som jag tycker passar till vår berättelse.

Fröken Frimans Krig är en dramadriven produktion, så vi har jobbat i relativt små sektorer. Där miljöerna skall kännas, utan att för den delen ta över.

Fröken Frimans Krig bygger på en sann historia som utspelade i början av 1900-talet. Anna Whitlock var en av pionjärerna i kampen för kvinnlig rösträtt. Hon var också en av grundarna till butiken Svenska Hem. En matbutik kooperativt ägd av kvinnor där bara kvinnor fick handla.

Som en del av den kvinnliga frigörelsen men också som ett försök att komma tillrätta med det utbredda matfusket. Färskhållningen var inte den bästa och så gjorde övergången från pounds till liter att många handlare fuskade med mått­angivelserna.

Kvinnligt och manligt

En sak vi försökt att jobba mycket med den här gången var kontraster.

Kvinnligt och manligt. Fattiga och rika. Gamla tiden och den nya tiden.

Nya tiden var en brytpunkt som kom med el, telefon och spårvagnar – man förnyade staden, samtidigt som det fanns oerhört fattiga delar runt hörnet.

Om vi har stora ekonomiska skillnader idag i Stockholm så var det enorma klyftor då. Med sjukdomar och kort livslängd som följd för många.

En annan viktig kontrast var kvinnligt-manligt.Männen har vi placerat i panelklädda, mörka miljöer medan kvinnorna befinner sig på mer ljusa platser. Den Svenska Hem-lokal där det mesta utspelar sig blev därför både ljus och färggrann.

Gamla etiketter från Kulturen i Lund

Ett problem var att vi behövde fylla vår butik med alla de produkter som såldes på den tiden, som också självklart skulle kännas nya och fina.

Tur nog lyckades vi hitta gamla etiketter från Kulturen i Lund. De låg där i princip orörda sedan 1909 så de var perfekta förlagor som vi kunde scanna och bearbeta, och det man blev fascinerad av var hur färgrika och fina de var. Och till viss del roliga också.

T ex fanns det Sköldpaddssoppa på burk! Det kanske man inte förstår idag men konserver var något av det lyxigaste man kunde köpa då.

Vi bestämde oss för att inte bygga upp butiken i studio för att få en mer autentiskt känsla.

Till slut hittade vi en lokal i närheten av Mosebacke som vi valde för att det gick att filma den exteriört också, och på så vis kunde vi knyta ihop ute- och innemiljöerna bättre.

En månad tog det att bygga om lokalen. Under tiden  filmade vi på olika platser runt om på stan. Samtidigt som vi hade som en liten fabrik i en lokal, där mängder av etiketter klistrades på burkar och flaskor.

Allt för att förmedla till tittarna den rätta stämning av Fröken Frimans tidiga 1900 tal.


Stafettpinnen skickar jag till Håkan Smith, webb-AD på SVT, med frågan: ”Hur gör du för att paketera allt gammalt material på ett nytt och modernt sätt?”

247.e602927b0367954b71afe602927b0367

0 gillar detta

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör