25 september

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Maria Groop Russel
Nyhetskrönika
Maria Groop Russel, Divisionschef SVTi

Publicerad 18 oktober 2013 11:05 - Uppdaterad 21 januari 2014 14:11

Digitala poletten har trillat ned

Om jag ska försöka mig på en summering min sista kväll på Mipcom i Cannes så...

Svenskt drama är fortfarande hett. En av de stora begivenheterna under veckan var premiärvisningen av ”The Tunnel”, den engelsk/franska versionen av Bron. Där Saga och Martin är utbytta mot Elise och Karl.

Faktaformaten är starka. Det finns många och de är bra.

På underhållningsområdet är det tunnare. Många format är tillkrånglade och dyra och det är högst osäkert om de skulle kunna bli succéer. Det pratas mycket om ”content”, ”premium content och ”high quality content”. Och TV som vi känner det, känns starkare än någonsin.

Men med det sagt märks det med allra största tydlighet att TV-branschen tagit ett jättekliv in i den digitala eran. Det finns knappt ett seminarium längre, som inte handlar om den digitala möjligheten och användarna. I princip alla talare här pratar om användaren först och vikten av att veta, mäta och inte bara tro. Och nu är det inte bara snack längre. Nu händer det. Flera aktörer kan visa exempel på hur de på nya sätt arbetar med analys, mät- och utvecklingsmetoder och mål.

Mary Shelton Rose från PricewaterhouseCoopers presenterade rapporten ”Global entertain and media outlook 2013 – 2017” och delade med sig av några insikter som hon menade är helt avgörande för att kunna lyckas med en digital strategi.

Att det, om man ska lyckas med en ny digital tjänst eller funktion, bör handla mer om själva konversationen och relationen med användarna än själva produkten.

Att om man ska lyckas med en digital tjänst eller funktion, verkligen måste veta vem som skulle kunna vara ett ”superfan” och hur många sådana det finns, för att kunna nå något genomslag över huvud taget.

Ingen i Cannes påstår sig ha alla svaren, men en hel del har helt uppenbart sett nytt ljus genom nya frågor, och nya sätt att leta efter nya svar och genom nya arbetsmetoder. Iterativt (att jobba i cykler med prototyp, test, analys och förbättring) och agilt (lättrörligt) är ord som börjar kännas vanliga även här.

Det är en sak att man vill att människor ska dela, ”lika” eller använda ens tjänster och utbud Men det är ju inte alltid samma sak som att det sker. Om vi på SVT vill att människor digitalt ska använda det vi erbjuder. Hur ska vi göra för att det, på ett eller annat sätt, har tillräcklig mycket värde, för att bli använt? I en konkurrens som är oändligt stor. Och om vi inte vet, hur ska vi då testa oss fram till att få reda på det? Är vi beredda att lyssna? Är vi beredda och klarar vi av att ändra det vi gör, om det visar sig att det inte fungerar som det är? Inte en gång, utan löpande hela tiden. Och om ni frågar ni mig, så tror jag att vi är redo för nästa steg.

0 gillar detta