24 januari

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Eva Hamilton
Ledarkrönikan
Eva Hamilton, VD

Publicerad 4 oktober 2013 16:00 - Uppdaterad 20 januari 2014 16:01

Vi tar 3-åringarna på stort allvar

Det händer en massa konstiga saker just nu. Inte nödvändigtvis dåliga, men konstiga.

Som att svenska folket verkar se väsentligt mindre på vanlig tv.  Plötsligt! En långsam nedgång med någon minut/år har vi vant oss vid. Men under september i år dök kurvan från 151 till 140 minuter. Elva minuter per dag! Varför då? (Vackert väder..? Jo, men inte SÅ mycket vackrare...Pensionärerna har hittat Netflix och Youtube...? Nja, inte i sådana mängder.)

Detta är ju vad ” experter” har sagt hela tiden, att det tablålagda tv-tittandet kommer att minska till förmån för on demand. Men är det sant att svenska folket från och med sommaren 2013 så hastigt ändrat sina ingrodda tv-vanor?

140 minuter traditionellt tv-tittande per dag är dock fortfarande oerhört mycket. Väsentligt mer än den tid som svenskarna använder på Youtube, än mindre på Netflix eller Aftonbladet. Där handlar det om helt andra (små) storheter. TV regerar fortfarande. Men något håller förvisso på att hända.

Är detta ett problem för Sveriges Television? Egentligen inte. För det är i branschen rörlig bild och historieberättande vi är bäst. Och om människorna väljer att ta del av våra bilder via tv-apparaten, laptopen, mobilen eller Ipaden är inte primärt vårt bekymmer.  Inte heller om de väljer att se programmet när det sänds, eller efteråt via SVT Play. Bekymret uppstår först om publiken hindras pga rättighetsskäl eller distributörer från att ta del av vårt innehåll. Eller om vi själva  inte lyckas göra våra program lätta att hitta. Det handlar om navigation, tydlighet och sökbarhet.

Och där kommer 3-åringarna in.  Det är en annan konstig sak som händer just nu. 3-åringarna är SVT:s trognaste publik. Varannan knatte ser dagligen Barnkanalen. Men nu tappar vi några av dem. Inte många, men det är en tydlig tendens.

En förklaring är att 3-åringarna är den första barn-generationen vars föräldrar är uppvuxna med internet. Istället för att distrahera ungen med en pekbok i baksätet av bilen, får 3-åringen låna sin mors I-pad eller mobil. Det går blixtsnabbt, så har den lille letat sig fram till något som ”svarar” på fingertrycket.

Men vår Barnkanalen är byggd för tv och för datorn. Inte för Ipad eller mobil. Där är den svårare att navigera, programmen är inte självklart sökbara för en liten människa och för ett antal pedagogiska spel har vi inte ens mobilrättigheterna.

Eftersom småbarnen är vår mest prioriterade publik, tar vi detta på stort allvar. Ett omfattande arbete har satts igång på SVTi för att ”bygga om”, göra innehållet mer tillgängligt och sökbart. Redan före jul hoppas jag att 3-åringarna börjar upptäcka de första förbättringarna. För det spelar ingen roll hur bra program vi gör, om vår yngsta publik inte hittar dem!

Hittills har vi alltid försökt utläsa framtiden genom att studera 15-åringens medievanor. Nu har 3-åringen tagit över tonåringens roll som early warning.

Konstigt.

247.e602927b0367954b71afe602927b0367

0 gillar detta

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör